عسل طبیعی, مجله

گرده ی گل چیست و چطور مصرف می شود؟

گرده ی گل

در سال ۱۷۶۰ برای اولین بار لغت (Pollen) به معنی گرده در زبان انگیسی آورده شد. در این مقاله می خواهیم بدانیم که گرده ی گل چیست و چطور مصرف می شود؟ گرده‌ ی گل ریشه لاتین دارد و منظور از آن پودر نرم است، در زبان انگلیسی‌ آمریکایی نیز برای مواد پودر مانند استفاده می‌شود که در بساک گیاهان گلدار وجود داشته و نقش اندام تولیدمثلی را در گیاهان نر به‌ عهده دارد. در فرهنگ لغت‌های دیگر گرده در گیاهان دانه‌دار تولید شده و در زیر میکروسکوپ به‌صورت هاگ‌هایی ریز قابل مشاهده هستند.
تداوم حیات و تکثیر گیاهان وابسته به تولید گرده است چون گیاهان در جای خود ثابت هستند و نمی‌توانند به‌صورت انتخابی تولیدمثل کنند، بنابراین گرده که حامل اندام تولیدمثلی نر است به کمک باد، حشرات و گاها آب خود را به کلاله مادگی گیاهان می‌رساند و به این وسیله تکثیر و تولیدمثل در گیاهان امکان‌پذیر می‌شود.

گرده‌ ی گل و ارزش غذایی آن

دانه‌های گرده با اینکه از لحاظ اندازه کوچک هستند ولی ارزش غذایی بالایی دارند و به همین دلیل از آنها به‌عنوان غذای تکمیل شده یاد می‌شود. ارزش غذایی گرده ی گل به‌عنوان مکمل‌های دارویی به گونه گیاهانی که از آنها تهیه شده‌اند بستگی دارد. زیستگاه و محل جغرافیایی رشد انواع گونه‌ها نیز در میزان ارزش غذایی گرده‌ها موثر هستند. اما در یک تحقیق علمی معلوم شد که به‌طور کلی گرده‌ها حاوی پروتئین، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها هستند و اگر با دیگر مواد غذایی مانند گوشت قرمز یا مرغ، نان گندم، لوبیای پخته شده، گوجه‌فرنگی و کلم خام مقایسه کنیم، غنی‌تر بودن گرده‌ی گل به اثبات می‌رسد.
برای مثال تیامین و ریبوفلاوین حدود ده برابر و نیاسین حدود هفت برابر در دانه‌های گرده نسبت به مواد غذایی ذکر شده بالاتر است. درصد پروتئین موجود در گرده‌ ی گل بسته به نوع گونه از ۱۵ تا ۴۰ درصد متفاوت است. آهن، کلسیم، روی، سلنیوم از جمله مواد معدنی در گرده هستند. تنوع ویتامین‌های موجود در گرده نیز بالاست، مانند انواع ویتامین‌های گروه ب، آ، سی، د، ک، ای. با توجه به اینکه مصرف روزانه گرده‌ی گل باید محدود باشد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که به‌تنهایی بتواند تمامی نیاز بدن به این مواد غذایی ضروری را تامین کند، اما می‌تواند کمک فزاینده‌ای برای بدن در تامین این مواد ضروری داشته باشد. همچنین این ماده غذایی با ارزش می‌تواند در جهت بهبود جذب مواد ضروری برای بدن کمک‌کننده باشد.

گرده‌ی گل یکی از فرآورده‌های مهم زنبورعسل است.

خواص مفید گرده‌ ی گل

گرده‌ ی گل به‌دلیل دارا بودن مواد غذایی غنی به خودی خود یک ماده غذایی مفید و مقوی به حساب می‌آید که دلیلی بر مصرف روزانه آن است. خواص دیگر این ماده غذایی طیف وسیعی داشته و از انرژی‌زا بودن تا خواص آنتی‌اکیسدانی و ضد التهابی وخواص ضد استرس را شامل می‌شود. مصرف گرده‌ی گل به صورت منظم و پیوسته و در دراز مدت می‌تواند در پیشگیری انواع بیماری‌ها موثر واقع شده و به‌عنوان یک مکمل گیاهی سالم در روند درمان تعدادی بیماری نقش به‌سزایی ایفا کند.
تعداد زیادی از این نقش‌های مفید گرده‌ی گل در تحقیقات به اثبات رسیده است که از جمله آنها موارد زیر را می‌توان نام برد: بهبود علائم در بیماری پروستات مردان، کاهش چربی‌ها به‌خصوص چربی بد خون که این موضوع به نوبه خود در کاهش بیماری‌های قلبی موثر است، کاهش علائم کم‌خونی و پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی و عمومی بدن، افزایش قوای جسمانی و جنسی افراد، نقش موثردر تنظیم فشارخون.

گرده

 

اثرات ضد التهابی گرده‌ ی گل که می‌تواند در سراسر بدن از به‌وجود آمدن و یا تشدید التهاب جلوگیری کند. مواد مغذی موجود در گرده‌ی گل از پروتئین‌ها گرفته تا انواع ویتامین باعث شده است تا خواص آنتی‌اکسیدانی قوی داشته باشد که این خواص از به‌وجود آمدن رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند. به‌وجود آمدن رادیکال‌های آزاد در بدن در نهایت سبب جهش در ژن‌ها شده و منجر به انواع سرطان‌ها می‌شوند.
پس خواص ضد سرطانی گرده‌ی گل را نباید فراموش کنیم، مخصوصا در پیشگیری و درمان سرطان پروستات و سینه نقش خوبی ایفا می‌کند. کاهش وزن و درمان بعضی اختلالات چشمی مانند پیرچشمی و آب مروارید از دیگر خواص شگفت‌انگیزاین ماده غذایی است. اگر خود گرده‌ی گل را خریداری کردید آن را در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید. قبل از مصرف حتما مطمئن شوید که به گرده‌های گیاهان حساسیت ندارید. گرده‌ی گل به‌صورت انواع کپسول، قرص یا مخلوط با عسل می‌تواند به فروش برسد.

رنگ گرده گل بسته به نوع گیاهان می‌تواند متفاوت باشد.

نحوه جمع آوری گرده‌ ی گل

گرده‌ ی گل توسط زنبورهای عسل جمع‌آوری می‌شود، این موضوع شاید برای بیشتر افراد آشکار باشد اما نحوه جمع‌آوری آن می‌تواند بسیار جالب باشد. زنبور بعد از ۲۱ روز بسته به شرایط آب و هوایی و کلنی می‌تواند آب، گرده و شهد گل‌ها و درختان را جمع‌آوری کند. تنها ۲۵ درصد از زنبورهای کارگر گرده و ۱۷ درصد از آنها شهد و گرده و مابقی فقط شهد گیاهان را جمع می‌کنند.
هر زنبور کارگر در طول روز نزدیک به ۵۰۰ گیاه را ملاقات می‌کند که در نهایت به میزان ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم گرده وارد کندو می‌کند. میزان گرده‌ای که در طول یک فصل توسط کلنی زنبور جمع‌آوری می‌شود ۳۵ کیلوگرم است. گرده حاوی ترکیبات با ارزش زیادی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: پروتئین (به میزان ۱۵ تا ۴۰ درصد)، اسید چرب، مواد معدنی مانند آهن و کلسیم، ویتامین و مواد قندی.
گرده‌ی گل هم مانند عسل بسته به گل‌های متفاوت رنگ، طعم و اندازه‌های متفاوتی دارند. از خصوصیات مهم این فرآورده طبیعی می‌توان به ضد التهاب، ضد استرس، انرژی زا، مغذی و مقوی بودن آن اشاره نمود.

کاربرد و خصوصیات درمانی گرده‌ ی گل

گرده‌ی گل به‌دلیل داشتن ریز مغذی‌های ضروری و خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی، بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها حفظ می‌کند. از مهم‌ترین خواص دارویی و درمانی آن می‌توان به مواردی مانند سرطان پروستات، سرطان سینه، پوکی استخوان، کاهش وزن، مشکلات بینایی، مشکلات قلبی عروقی، کاهش کلسترول و چربی خون، بهبود سیستم ایمنی، درمان کم‌خونی و تقویت دستگاه گوارش اشاره نمود.

نحوه مصرف گرده‌ی گل

گرده‌ی گل را در فرم قرص، كپسول و يا مخلوط با عسل می‌توانید مصرف نمایید. این محصول را در جای خشک و خنک قرار دهید. همچنین قبل از مصرف تست حساسیت کنید چون برخی افراد ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند.
برای تهیه‌ی فرآورده‌های طبیعی زنبورعسل به سایت فروشگاه انجیلو مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− five = 1