عسل طبیعی, مجله

ژل رویال چیست ؟ تاثیر ژل رویال در درمان بیماریها

رویال

ژل رویال یک ماده مغذی است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می شود و ملکه و لاروها از آن تغذیه می کنند. این ژل دارای مقدار زیادی پروتئین است که باعث تکثیر و رشد در سلولها می شود. زنبورهای کارگر از عسل موجود در کندو تغذیه می کنند و تغذیه ملکه از طریق ساخت ژل رویال توسط زنبورهای کارگر تامین می شود. به ژل رویال ژل سلطنتی هم گفته می شود چون فقط مختص ملکه است. ژل رویال با اسامی دیگری هم  در جامعه و در بین مردم شناخته می‌شود مانند شاه انگبین، اکسیر جوانی و طعام‌الملکه.

ژل رویال و خواص آن

زنبورهای کارگر جوان در بازه سنی ۶ تا ۱۶ روزگی (در برخی منابع ۳ تا ۱۲ روزه ) بیشترین درصد ژل را از غده‌های آرواره‌ای و شیری خود ترشح می‌نمایند. در حالت کلی زنبورهای کارگر جوان نقش مهم و حیاتی را در تولید این ژل با ارزش ایفا می‌کنند. با گذشت زمان و با رشد زنبور کارگر ترشحات مربوط به غده هیپوفارنژیال کاهش می‌یابد که در نتیجه از میزان تولید ژل رویال نیز کاسته می‌شود.
در مقابل آنزیم‌های دیاستاز و اینورتاز توسط این غدد برای فرآوری عسل ترشح می‌گردد. این ژل دارای آنزیم‌های به‌خصوصی مانند گلوکز اکسیداز، فسفاتاز و کولین استراز می‌باشد. در مقابل غنی از ویتامین‌های مختلف به‌ویژه ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین و بیوتین می‌باشد. در حالت کلی، ژل رویال شامل ۶۰ تا ۷۰ درصد آب، ۹ تا ۱۸ درصد پروتئین، ۷ تا ۱۸ درصد قند و ۳ تا ۸ درصد چربی است. از طرفی دیگر، در بازارهای جهانی از اسید چربی ۱۰- هیدروکسی ۲- دسنوئیک اسید (ماده فعال بیولوژیکی) به عنوان یک شاخص کیفی جهت بررسی ژل نامبرده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تاثیر ژل رویال در درمان بیماری‌ها

ژل رویال مانند عسل طبیعی خاصیت دارویی دارد و در درمان بیماری‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به موارد متعددی مانند اثرات ضد سرطانی، درمان دیابت، بهبود ناباروری و مشکلات جنسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و مشکلات دستگاه گوارشی اشاره کرد. همچنین این ژل دارای اثرات قابل توجه دیگری می‌باشد که پزشکان در ارتباط با آزمون‌های بالینی اهمیت آن را ذکر نموده‌اند. این موارد شامل کاهش کلسترول خون، افزایش HDL، کاهش LDL خون، خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌بیوتیک آن می‌باشد.

ژل رویال مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

رویال

نحوه مصرف ژل رویال

منابع مختلف میزان مصرف این ژل را در مقدارهای متفاوتی ذکر کرده‌اند. اما افراد بزرگسال به‌مقدار یک گرم و کودکان بالای ۵ سال به‌ اندازه نیم‌گرم می‌توانند به‌طور روزانه از آن استفاده نمایند. اگر تمایل به استفاده از آن در دوزهای بالا دارید حتما با افراد متخصص و با تجربه مشورت کنید. بهتر است ژل رویال را به مدت ۱۵ تا ۳۰ روز مصرف نمایید و در هر دوره، بعد از این تعداد روز به‌مدت چند روز از مصرف آن خودداری کنید.
بهترین زمان برای استفاده از آن صبح ناشتا و به‌صورت زیرزبانی است. به‌عبارتی دیگر، ژل موردنظر را به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در زیر زبان خود قرار دهید تا از این طریق عمل جذب صورت گیرد. افرادی که طعم ژل را به‌تنهایی دوست ندارند می‌توانند آن را به همراه عسل میل کنند. در این صورت باید یک قاشق چای‌خوری از این ترکیب را مصرف نمایید.

مدت عمر لاروهای بارور

در صورتی‌که لاروهای بارور در سه روز اول زندگی از ژل  تولیدشده توسط زنبور کارگر تغذیه کنند و سه روز بعدی را از ترکیبی که عسل و گرده‌گل زنبور کارگر می‌باشد، استفاده کند، تابستان به مدت ۴۵ روز و زمستان به مدت تقریبا ۶ ماه عمر خواهند کرد. در حالی‌که اگر لاروهای بارور در طول زندگی لاروی تنها از ژل رویال شاهانه استفاده نماید، ملکه‌ای تولید می‌شود که به‌مدت ۷ سال می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. البته عمر اقتصادی آن دو سال می‌باشد و در زنبورداری‌های پیشرفته بعد از دو سال از زنبورهای جوان‌تر استفاده می‌شود.

برای تهیه فرآورده‌های زنبورعسل به سایت فروشگاه انجیلو مراجعه نمایید و از محصولات باکیفیت و طبیعی موجود در آن خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ninety eight − eighty nine =