دسته‌بندی نشده

چند ایده برای سالاد با نخود

salad

در مقاله نخود معجزه سلامتی است به طور کامل در مورد نخود و خواص اعجاب انگیز آن صحبت کردیم. حالا بد نیست چند ایده برای سالاد با نخود را با هم بررسی کنیم. گفتیم که نخود به عنوان یکی از حبوبات مقوی و سرشار از پروتئین بهتر است بیشتر از قبل در برنامه غذایی خانواده گنجانده شود. حتی این را هم گفتیم که اکثر ما ایرانی ها با شنیدن اسم نخود فوری یاد آش و آبگوشت می افتیم. اما آش و آبگوشت غذاهایی اند که دیر به دیر در سفره خانواده ها قرار می گیرند و بیشتر جنبه دور همی دارند و این موضوع باعث می شود تا ما کمتر با نخود ملاقات کنیم.
قبلا هم اشاره کردیم که بهتر است با یادگیری غذاهای جدیدتری که با نخود پخته می شوند، با نخود آشتی کرده و کاری کنیم تا در برنامه غذایی هفتگی مان حداقل یکبار این نوع از حبوبات را قرار دهیم. اما در نه در قالب های قدیمی ای مثل آش و آبگوشت. بلکه در قالبهای جدیدتری که هم تنوع غذایی و رنگ و لعاب دارند و هم سالم و مقوی اند.
در راستای این اتفاق ما پیشنهاد می کنیم نخود را با سالادهایی که درست می کنید ترکیب کنید. اگر قبلا سالادها را فقط با سبزیجات درست می کردید، حالا کمی نخود آبپز را هم به کنار این سبزیجات بیفزایید و سالادهای جدید و متنوعی بسازید که هم زیبا و چشم نوازند و هم مقوی و سالم و سرشار از آهن و پروتئین. می توانید حداقل هفته ای یکبار این سالادها را درست کنید و به این ترتیب مصرف نخود را از ماهانه به هفتگی تغییر دهید.
برای رسیدن به این هدف ما قصد داریم تعدادی از این سالادها را آموزش دهیم. در نظر داشته باشید که در تمامی این سالادها مواد اصلی همان سبزیجات و حبوبات هستند که می توانید با خلاقیت خودتان با هم ترکیب کرده و تزئین کنید. در واقع اینها آموزش غذای خاصی نیستند فقط چند ایده برای چیدمان سالاد و موادی هستند که می توان با هم ترکیب کرد و سالادهای رژیمی و سبک تهیه کرد.
به طور کلی بهتر است نخود را از یک شب قبل در آب بخیسانید و چندین بار آب آن را عوض کنید تا نفخش کاملا گرفته شود و بعد آن را با آب بپزید و آبکش کرده و در کنار سالادها یا مخلوط با سبزیجات استفاده کنید.

سالاد شیرازی با نخود

سالاد شیرازی همان سالاد محبوبی است که همه ما ایرانی ها می شناسیم. سالاد شیرازی در فصل تابستان شاید هر روز در کنار میز یا روی سفره غذایی ما قرار بگیرد. ترکیبات اصلی سالاد شیرازی همان گوجه و خیار و پیاز هستند که ریزشان می کنیم . اما با کمی خلاقیت می توان همان گوجه و خیار و پیاز را در تکه های درشت تر و زیباتری خورد کرد و با کمی نخود که از قبل پخته ایم مخلوط کرد. می توانیم این سالاد را با برگهای ریحان یا نعنا هم زیباتر و خوشمزه تر کینم. این ترکیب ساده می تواند یک غذای کامل برای یک وعده شام باشد. این سالاد را می توانید با نمک و نعنا طعم دار کنید و روی آن کمی آب لیموی تازه یا آب نارنج بریزید.
به همین سادگی و زیبایی !!

salad

سالاد کاهو و کلم با نخود

سالادهای کاهو و کلم همواره انتخاب های خوبی برای میهمانی ها هستند. کاهو و کلم اعضای ثابت سالادهای سبزیجات ما هستند. سالادهای کاهو و کلم گاهی با سبزیجات دیگر مانند خیار و گوجه و هویج و ذرت هم ترکیب می شوند. اما شاید شما کمتر پیش آمده باشد که در چنین سالادی نخود هم بریزید. از این به بعد سعی کنید کمی نخود آبپز را هم به کنار مواد قبلی اضافه کنید.
این ترکیب بسیار مقوی و سرشار از فیبر و پروتئین بوده و نیاز بدن به این مواد غذایی را تامین می کند. این سالاد می تواند برای گیاهخواران یک گزینه غذایی خوب باشد. می توانید از برگهای تازه و ریز اسفناج هم در تزئین این سالاد استفاده کنید. می توانید این سالاد را هم با آب نارنج یا لیموی تازه خوش طعم کنید. از سرکه های سالادی مانند سرکه بالزامیک هم می توانید برای طعم دار کردن این سالاد استفاده کنید.

salad

سالاد اولویه و سالاد ماکارونی با نخود

شما به احتمال خیلی زیاد هیچوقت داخل سالاد اولیه و سالاد ماکارونی نخود نریخته اید!! ما معمولا در سالاد اولویه یا سالاد ماکارونی مواد را آنقدر ریز می کنیم تا یک مخلوط کامل به دست آید. اما می توان با کمی خلاقیت همان مواد را پخت و بعد به صورت درشت تر ریز کرد و در کنار هم با یک چینش زیبا یک سالاد خوب ساخت. حالا که تمام مواد را درشت تر ریز کرده اید می توانید نخود را هم به عنوان یک عضو جدید به سالاد اولویه و سالاد ماکارونی قبلی خود اضافه کنید. خوش آمدی نخود!!

salad

این ترکیب نه تنها یک سالاد است، بلکه بخاطر داشتن مرغ، تخم مرغ و تن ماهی به تنهایی می تواند یک وعده غذایی برای ناهار هم باشد. می توانید مرغها را هنگام پختن طعم دار کنید یا آنها را به صورت گریل شده در سالاد استفاده کنید. این به خلاقیت و ذائقه شما برمی گردد. برای سس این سالاد می توانید از سس مایونز استفاده کنید. اما اگر می خواهید غذای سالم تری داشته باشید می توانید کمی ماست چکیده را رقیق کرده و مزه دار کنید و با مقداری سیاه دانه آن را زیباتر کرده و طبع آن را معتدل کنید.

سالاد نخود با میوه ها

نخود را می توانید در ترکیب با میوه ها هم استفاده کنید. مثلا در این سالاد نخود پخته شده با انار و لبوی پخته شده کنار هم قرار گرفته اند. به جای انار می تواند از میوه های دیگر مانند سیب و نارنگی هم استفاده کنید و با یک چینش زیبا می توانید کاری کنید تا بچه هایی که به حبوبات علاقه نشان نمی دهند به خوردن این غذا ترغیب شوند. به جای سس بهتر است چند قطره از آب یک لیموی تازه روی این ترکیب ریخته و میل نمایید.

salad

همانطور که گفتیم این ها فقط چند پیشنهادند و انتخاب ترکیبات غذایی و نحوه چینش آنها به ذائقه و سلیقه شما برمی گردد. ما فقط سعی کردیم با دادن چند ایده برای سالاد با نخود ، کاری کنیم تا نخود را بیشتر وارد منوی غذایی خود کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

seven + 3 =