برنج گلستان

چندبار در هفته برنج بخوریم؟

برنج غذای اصلی ما ایرانی هاست و بخصوص توی مهمانی های ما جایگاه ویژه ای دارد. اما واقعا می بایست چندبار در هفته برنج بخوریم؟ ما معمولا مهمانی های بدون برنج را دور از آداب اجتماعی می دانیم. بسیاری از این مهمانی ها و دورهمی ها شبها برگزار می شود و معمولا غذای اصلی در این مهمانی ها برنج است که با یک یا دو نوع خورش و مخلفات دیگر سرو می شود.
حتما توی این مهمانی ها افرادی را دیده اید که بگویند ما شبها برنج نمی خوریم. یا نگران چاق شدن با برنج باشند. این موضوع بخصوص توی خانم ها بیشتر به چشم می خورد. این اتفاق باعث شد به فکر بیفتیم تا کمی تحقیق کنیم که آیا واقعا خوردن برنج چاق کننده است و اصلا بهتر است که چند بار در هفته و در چه حجم و اندازه ای برنج بخوریم؟ آیا درست است که برنج را از وعده های غذایی خود حذف کنیم ؟ در صورت حذف برنج جایگزین های آن چه هستند؟

میزان مصرف برنج در ایران و جهان

با اینکه برنج غذای همه ای ایرانی هاست اما میزان استفاده و حتی نوع برنج مصرفی در نقاط مختلف کشور فرق می کند. برای اینکه بدانیم چندبار در هفته برنج بخوریم شاید بد نباشد  بدانیم مردم در مناطق مختلف چ می کنند؟ عمده برنجی که در ایران تولید می شود در شمال کشور به عمل می آید. برنج در واقع سوغات شمال ایران است و کاملا طبیعی و بدیهی است که مردم شمال بیشتر از سایر نقاط کشور برنج می خورند.
تا چندسال قبل هم برنج تمام وعده های غذایی و حتی تمام وعده های شام شمالی ها را پوشش می داد. حتی تا جاییکه گاهی مردم شمال برنج را برای صبحانه هم می خوردند. اما این اتفاق در سالهای اخیر کمتر شده و مردم بخاطر سلامتی کمتر از قبل برنج می خورند. در سایر نقاط کشور هم برنج تا همین یک دهه قبل طرفداران بیشتری داشت و کمتر کسی نگران چاق شدن یا بیماریهای ناشی از آن بود.
در کشورهای آسیایی هم برنج غذای اصلی و منبع مهم برای تامین کربوهیدرات مردم به شمار می رود تا جایی که در کشورهای کره، چین و ژاپن برنج حتی ممکن است در حدود ۲۰ بار در هفته به عنوان غذا استفاده شود. آنها ممکن است در طول یک روز ۶ بار برنج را البته در حجم کم مصرف کنند. با این وجود درصد بسیار کمی از مردم در این کشورها دارای چاقی مفرط یا بیماریهای ناشی از اضافه وزن هستند.

چندبار در هفته برنج بخوریم تا چاق نشویم؟

امروزه مردم تا حرف از سلامتی و تناسب اندام می شود اول به فکر حذف برنج از وعده های غذایی خود می افتند. اما تا چه حد باید برنج حذف شود و چه مرزی برای این موضوع می توان درنظر گرفت؟
مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نتایج متضادی را در پی داشته است. در حالت کلی می توان گفت رابطه خاصی بین خوردن برنج با چاق شدن یا شکم آوردن افراد وجود ندارد و این یک باور غلط است که در بین مردم به اشتباه رایج شده است. برنج سفید به تنهایی چربی ندارد و نمی تواند به طور مستقیم باعث چاقی شود. شاید یکی از دلایلی که در کشور ما نسبت به کشورهای آسیایی خوردن برنج بیشتر باعث چاقی می شود این است که در فرهنگ آشپزی ایرانی ها رسم است تا برنج را با مقدار زیادی روغن یا کره مصرف کنند. ما برنج را بعد از دم کشیدن چرب و چیلی می کنیم و به صورت خشک نمی توانیم بخوریم. این موضوع باعث افزایش کالری برنج می شود درحالیکه برنج در حالت عادی کالری بالایی ندارد.
پس برخلاف باور عمومی از لحاظ علمی هیچ ارتباط مستقیمی بین حذف برنج و چاقی وجود ندارد و میزان جذب کالری ها و کربوهیدراتها در بدن افراد هم متفاوت است و نمی توان گفت یک قانون کلی در این زمینه برای تمام افراد صدق می کند.

برنج چندبار

پس می توان گفت خوردن یا نخوردن برنج یک اثر خنثی بر روی چاقی فرد دارد اما اثرات آن بر روی سلامتی افراد هم متفاوت بوده و به میزان مصرف، رژیم کلی فرد و میزان تحرک یا کم تحرکی او بستگی دارد.
هیچ ماده غذایی به خودی خود باعث چاقی نمی شود و چاقی هنگامی روی می دهد که میزان کالری دریافتی از غذایی که می خوریم از میزان نیاز بدن ما بیشتر باشد. بطور کلی می توانیم بگوییم اگر برنج به طور اشتباه یا در حجم خیلی بالایی خورده شود و فعالیت و حرکت هم در برنامه زندگی فرد کم باشد، می تواند چاق کننده باشد در غیر اینصورت و با یک رژیم غذایی خوب و سالم حتی می تواند منجر به کاهش وزن هم بشود. پس نمی توان بطور کلی گفت چندبار در هفته برنج بخوریم ولی به شکل تقریبی شاید گنجاندن دو الی سه وعده برنج در هفته مناسب باشد.

خواص برنج چیست؟

برنج از خانواده کربوهیدراتهاست. عمده ماده تشکیل دهنده برنج کربوهیدارت است که به صورت نشاسته در برنج ذخیره شده است. برنج ۳ درصد فیبر دارد و ویتامین و مواد معدنی آن هم بسیار کم است. برنج در گروه غذایی در دسته نان و غلات جای می گیرد و بیشتر از ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن، از طریق مصرف کربوهیدراتها از جمله برنج، نان و ماکارونی تامین می شود.
میزان مناسب مصرف برنج بستگی به انرژی مورد نیاز بدن ما دارد. اگر ما وزن متعادلی داریم و قصد کاهش وزن هم نداریم بشقاب غذای ما باید طوری از گروههای مختلف غذایی پر شود که حدود یک چهارم از ظرف ما شامل برنج یا نان باشد. این مقدار استفاده معمولا انرژی مورد نیاز بدن ما به خانواده کربوهیدراتها را در طول روز تامین می کند.

بهتر است بدانیم که برنج باید بخشی از غذای روزانه ما باشد و این فرهنگ غذایی که غذای اصلی ما برنج باشد یا یک بشقاب را پر از برنج می کنیم کاملا اشتباه است و بهتر است تغییر کند اما حذف برنج به طور کلی از وعده های غذایی هم به هیچ وجه توصیه نمی شود. حذف گروه غلات ممکن است در ابتدا کاهش وزن را به همراه داشته باشد اما این امر در طولانی مدت به سوء تغذیه و کاهش میزان پروتئین بدن منجر می شود و باعث خرابی پوست و ریزش مو می گردد.

اگر به خوردن برنج عادت داریم چه کنیم؟

پس در مصرف برنج نه زیاده روی کنید و نه آن را حذف کنید. برای داشتن یک بدن سالم باید با توجه به شرایط خاص هر فرد رژیم متعادلی را در نظر گرفت. افرادی که علاقه زیادی به خوردن برنج دارند و نمی توانند آن را از برنامه خود حذف کنند بهتر است اولا در برنامه غذایی خود علاوه بر برنج، غذاهای فیبردار مانند سبزیجات و میوه ها را هم به خوبی و با نسبت کافی در مقابل برنج بگنجانند و از طرفی فعالیت زیاد را در زندگی خود وارد کرده و کمتر به کارهای نشستنی بپردازند. روزانه نیم ساعت پیاده روی سریع می تواند تاثیر خوبی در حفظ سلامتی و تناسب اندام داشته باشد. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به سوال شما در مورد اینکه چندبار در هفته برنج بخوریم پاسخ مناسبی دهد.

برنج انجیلو از بهترین و مرغوب ترین برنج دمسیاه گلستان است که برای خرید و سفارش آن می توانید به اینجا بروید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ninety five − eighty five =