حبوبات محلی

چرا باید دال عدس بخوریم ؟

dal adas

شاید اسم دال عدس را کمتر شنیده باشید و یا حتی اصلا نشنیده باشید. شاید برایتان این سوال ایجاد شود که چرا باید دال عدس بخوریم ؟ دال عدس چیزی نبود که از همان اول در سفره هایمان دیده و خورده باشیم. انگار بعدها که اهمیت بحث تغذیه بیشتر شد و گروهی پیدا شدند که غذاها را با دقت و ریزبینی زیاد در خواصشان مرتب کردند، تعدادی از خوراکی های جدید هم اضافه شد که تا قبل از آن کمتر شناخته شده بود. دال عدس را شاید بتوان از آن دسته خوراکی ها برشمرد. دال عدس یک خوراک خوشمزه است که هنوز هم اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد و به احتمال زیاد افراد زیادی هستند که با آن آشنایی ندارند. این موضوع انگیزه ای شد تا از دال عدس بنویسیم. پس با ما در انجیلو همراه باشید تا این فلفل نبین چه ریزه را بهتر بشناسیم.
دال عدس چیست؟
دال عدس درست مثل عدس و نخود از خانواده حبوبات است. ولی طعم آن با بقیه حبوبات کمی فرق داشته و بیشتر به گوجه فرنگی شباهت دارد. رنگ دال عدس قرمز است و دانه های آن از دانه های عدس معمولی ریزتر و کوچکتر هستند.
دال عدس غذایی است که در کشور هندوستان از محبوبیت بالایی برخوردار است و دال هم یک کلمه هندی است و به حبوباتی اشاره دارد که از وسط به دو نیم تقسیم شده باشند. به جز عدس بقیه حبوبات هم دال ، دارند. مثلا اگر نخود را به دو نیم تقسیم کنیم دال نخود و اگر ماش را از وسط به دو نیم تقسیم کنیم دال ماش خواهیم داشت.
علت اینکه حبوبات را پوست کنده و به دو نیم تقسیم می کنند این است که حبوبات بدون پوست بسیار خوشمزه تر و خوش طعم تر از حبوبات معمولی هستند و به غذا هم لعاب بیشتری می دهند.

دال عدس چه فرقی با عدس دارد؟

عدس قهوه ای در واقع همان عدس قرمز است که یک پوست قهوه ای روی آن کشیده باشند. اگر پوست عدس جدا شود یک عدس ریزتر و قرمز رنگ به دست می آید که هم می توان آن را به صورت درسته استفاده کرد و هم می توان آن را به دو نیمه از وسط تقسیم کرد و به صورت نیم شده مصرف کرد. به عدسی که از وسط به دو نیم تقسیم شده دال عدس گفته می شود. در واقع کلمه دال نیمه است.

چرا باید دال عدس بخوریم؟

خواص دال عدس آنقدر زیاد است که شاید در این مقاله نتوان به همه آنها پرداخت. اما تعدادی از خواص مهم آن را در ادامه بخوانید.

daladas

دال عدس فیبر دارد

دال عدس مقدار زیادی فیبر دارد. فیبر موجود در دال عدس دال عدس باعث تقویت سیستم گوارشی شده و عملکرد معده و روده را بهبود می دهد و به این ترتیب یبوست را درمان کرده و باعث تسهیل عبور مدفوع از لوله بزرگ می شود.

دال عدس پروتئین دارد

دال عدس هم از خانواده حبوبات است و بنابراین مثل سایر حبوبات سرشار از پروتئین است. میزان پروتئین موجود در دال عدس به قدری بالاست که با پروتئین موجود در گوشت گاو برابری می کند. بنابراین افرادی که رژیم های گیاهخواری را ترجیح می دهند می توانند دال عدس را جایگزین گوشت کنند تا پروتئین بدنشان تامین شود.

دال عدس ویتامین A دارد

حتما این را خیلی شنیده اید که عدس ویتامین A دارد. حالا از آنجایی که دال عدس یک نوع عدس پوست کنده شده است میزان ویتامین A در آن حتی از خود عدس هم بیشتر بوده و برای تقویت چشم بسیار مفید است. افرادی که مشکلات بینایی دارند می توانند دال عدس را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
دال عدس برای درمان تنبلی چشم هم مفید بوده و با وجود ویتامین A بالایی که دارد باعث افزایش نور چشم می شود.

بیشتر از دال عدس بدانیم

دال عدس همچنین یک خوراک بسیار مفید و مغذی برای زنان باردار می باشد. دال عدس مواد معدنی فراوانی دارد که به سلامت جنین کمک می کند. از دیگر خواص دال می توان به انرژی زایی آن اشاره کرد. دال عدس باعث تولید انرژی در بدن شده و بدن را گرم نگه می دارد و از این رو یک غذای کامل است.
دال عدس در درمان بیماریهای قلبی به قدری موثر است که به بیماران قلبی توصیه می شود تا هفته ای دو بار دال عدس را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
پس حالا متوجه شدیم که چرا باید دال عدس بخوریم ؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− five = five