روستاگردی

همت اهالی سیاه رودبار

siahrudbar

سیاه رودبار روستایی کوچک با حدود 300 خانوار جمعیت است. این روستا در محدوده شهرستان علی آباد کتول و در دل جنگل های هیرکانی واقع شده است. چندیست این روستا در بحث گردشگری بر سر زبان ها افتاده است و دلیل آن همت اهالی سیاه رودبار است به جهت حفاظت از یک درخت ارزشمند از راه توسعه گردشگری پایدار.

درخت سرخدار

درخت سرخدار با نام علمی TAXUS BACCATA یک درخت سوزنی برگ و باقی مانده از آخرین دوران عصر یخبندان کره زمین است و می توان آنرا فسیل زنده و شناسنامه جنگل های شمالی ایران به حساب آورد.

این درخت چوبی سرخ رنگ و بسیار زیبا و در عین حال بسیار مقاوم دارد و مهمترین ویژگی آن را می توان سرعت بسیار کند رشد آن دانست که در هر سال تنها بین 2/1 میلی متر تا 5/1 میلی متر به قطر آن افزوده می شود.

در گذشته از چوب این درخت به دلیل مقاومت بالای آن در خانه سازی روستائیان استفاده می شد ولی در سالهای اخیر با به خطر افتادن بقای این آن در زمره درختان حفاظت شده در آمده است و از طرفی با در دسترس بودن آهن و سیمان برای ساخت و ساز به مرور استفاده از آن در خانه سازی کمتر شده است.

اما قطع و قاچاق این درخت همچنان ادامه دارد.

در دنیا از این درخت در تولید تاکسوتیر TAXOTERE داروی ضد سرطان استفاده می شود و به همین جهت ارزش بسیاری دارد و شرکت های بزرگی در حفظ و تکثیر آن مشارکت دارند اما در ایران این درخت قاچاق می شود تا از چوب آن در تولید اقلام کم ارزش استفاده شود.

همت اهالی سیاه رودبار

در همین حین اهالی روستای سیاه رودبار که به نوعی روستای آنها ورودی بزرگترین ذخیرگاه این درخت در دنیاست خود به فکر حفظ این درخت افتاده اند.

آنها با توجه به دلایل قاچاق چوب این درخت سعی کرده اند نقاط ضعف را بهبود ببخشند.

مهمترین دلیل قاچاق چوب ضعف اقتصادی بوده است، بنابراین اهالی به فکر افزایش درآمدها از راه های جایگزین افتادند. طی سه چهار سال گذشته در این روستا دو اقامتگاه بومگردی احداث کرده اند، صنایع دستی روستا را احیا کرده اند و محصولات محلی با کیفیت روستا را برای عرضه به گردشگران به اقامتگاه های بوگردی آورده اند و بسیاری از افرادی که روزی قاچاق چوب می کرده اند حالا به عنوان راهنما همراه گردشگران برای بازدید از زیبایی های جنگل سرخدار فعالیت می کنند تا سیاه رودبار به عنوان یکی از موفق ترین نمونه های مشارکت جوامع محلی در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در ایران شناخته شود.

مجموعه انیجلو  در راستای مسئولیت اجتماعی خود وظیفه خود می داند در بحث فروش محصولات با کیفیت اهالی روستا تا جایی که می تواند به این افراد کمک کند تا سهمی کوچک در این حرکت ارزشمند داشته باشد.

در ادامه با تولیدکنندگان محصولات در سیاه رودبار آشنا شود و با تضمین انجیلو خرید نمایید. همت اهالی سیاه رودبار

عسل طبیعی سیاه رودبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

forty nine − forty one =