حبوبات محلی

نکاتی برای پخت یک عدس پلوی خوشمزه

adaspolo

در این مقاله می خواهیم نکاتی برای پخت یک عدس پلوی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. عدس پلو از غذاهای اصیل ایرانی است. کمتر ایرانی است که حداقل یکبار در ماه عدس پلو نخورد. سلف دانشگاهها، مهدکودکها، پادگانها و خیلی از سازمانها و شرکتهایی که به کارکنان خود ناهار می دهند، حداقل هفته ای یکبار عدس پلو را در منوی غذایی خود می گنجانند. عدس پلو یک غذای خوشمزه است که به صورت نذری در شب های محرم هم پخت و توزیع می شود و یکی از غذاهای پرطرفدار برای ایام عاشوراست.
عدس پلو ممکن است به سبک ها و با مواد و مخلفات گوناگونی تهیه شود. عدس پلو غذایی است که همه طرز پخت آن را بلدیم و بارها هم پخته ایم. برای همین فکر کردیم به نکاتی در این مقاله اشاره کنیم که رعایت آنها باعث می شود تا یک عدس پلوی خوب و مجلسی بپزیم.
چون دوست داریم مطلبی بنویسیم که متفاوت بوده و چیزی برای یادگیری داشته باشد و معتقدیم که وقت مخاطب باارزش است و باید آن را جایی صرف کند که ارزش جدیدی به زندگی اش اضافه کند.

نکاتی برای پخت یک عدس پلوی خوشمزه

برای پختن یک غذایی که باعث تحسین و لذت بردن میهمانان یا اعضای خانواده شود شاید فقط تنوع دادن در تعداد غذاها کافی نباشد. گاهی وقتا به جای افزودن تعداد بیشتری از غذاهای مختلف به منوی غذایی خانواده، بد نیست همان غذاهای قبلی را ولی این بار با رعایت نکاتی که قبلا نمی دانستیم و رعایت نمی کردیم بپزیم. یعنی به جای توجه به کمیت، بیاییم و کیفیت را در پخت همان غذاهای قبلی بالاتر ببریم.
رعایت نکات ریزی که در پخت و پز و آشپزی وجود دارد می تواند باعث ایجاد تفاوت بزرگ در غذایی که می پزیم بشود. بخصوص اگر غذا را برای میهمانی یا نذری می پزیم می توانیم با دانستن جزئیاتی که شاید کم اهمیت به نظر برسند، حس و حال بهتری به غذاهایمان بدهیم. پس با ما در انجیلو همراه باشید تا با هم نکاتی برای پختن یک عدس پلوی خوشمزه را مرور کنیم.

عدس پلو

میزان عدس نسبت به برنج

یکی از نکات مهمی که برای پخت عدس پلو وجود دارد میزان عدس نسبت به برنج است. ممکن است ندانیم چقدر عدس بریزیم تا عدس پلوی ما نه خیلی پر عدس به نظر بیاید و نه خیلی کم عدس. ما به شما این نکته را می گوییم. بهتر است میزان عدسی که مصرف می کنید نصف میزان برنجی باشد که در نظر دارید. مثلا اگر چهار پیمانه برنج دارید برای پختن یک عدس پلوی خوب به میزان دو پیمانه عدس نیاز دارید. البته اگر بخواهید عدس پلوی شما بیشتر به رنگ سفید برنج متمایل باشد و عدس ها در آن پراکنده به نظر برسند، می توانید از نسبت یک پیمانه عدس به سه پیمانه برنج هم استفاده کنید.

 

 چکار کنیم که پوست عدس موقع پخت جدا نشود

نکته بعدی این است که در خیلی از مواقع وقتی که عدس را می پزیم پوست آن جدا می شود درحالیکه هنوز مغز آن خام است. برای اینکه این اتفاق نیفتد عدس را از یک ساعت قبل با آب و کمی نمک بخیسانید.
نکته خیلی مهم در اینجا میزان آبی است که در عدس می ریزیم. دقت داشته باشید میزان آب باید حتما به اندازه ای باشد که عدس با همان آب اول بپزد. یعنی به هیچ وجه نباید وسط پخت عدس، به آن آب اضافه کنیم. حتی اگر آب جوشیده و از کتری هم اضافه کنیم باعث می شود تا عدس ها وارفته و پوست آنها از غلاف جدا شود در حالیکه هنوز مغز آنها خام است. پس بهتر است از همان اول و در زمان خیساندن، آب را به اندازه درنظر بگیریم تا دیگر مجبور نباشیم وسط پخت به آن آب اضافه کنیم. نکته بعدی برای اینکه پوست عدس جدا نشود این است که حتما عدس را با شعله متوسط و آرام آرام بپزید.

چطور عدس را طعم دار کنیم؟

عدس پلو یک غذای سنتی است و در شیوه پخت سنتی این غذا معمولا عدس بعد از پخته شدن به صورت ساده با برنج مخلوط می شد و بعد می گذاشتند تا دم بکشد. اما در مطلب نکاتی برای پخت یک عدس پلوی خوشمزه تر، بد نیست بگوییم که بهتر است اول عدس ها را طعم دار کنید و بعد با برنج مخلوط نمایید.
برای طعم دار کردن عدس ها اول کمی پیاز را تفت دهید و به آن ادویه های موردنظر خود مانند فلفل سیاه، زردچوبه ، دارچین و نمک بیفزایید. بعد عدس ها را که از قبل شسته اید به پیازها اضافه کرده و بگذارید تا خوب تفت بخورد. برای اینکه عدس ها طعم بهتری هم پیدا کنند می توانید مقداری زعفران دم کرده را هم به آن اضافه کنید.
عدس را کم بپزید
یادتان باشد که عدس بعد از مخلوط شدن با برنج و وقتی که می خواهد دم بکشد باز هم پخته می شود پس حتما عدس را موقعی که آبپز می کنید به صورت کامل نپزید. عدس باید تا حدی بپزد که وقتی با دست نصف ی کنیم هنوز وسط آن کمی سفت باشد. به این ترتیب موقع دم کشیدن عدسها له نمی شوند.

آب عدس را چکار کنیم؟

بعضی ها دوست دارند آب عدس را به دلیل خاصیت غذایی بالایی که دارد به برنج اضافه کنند و بعد عدس پلو را دم کنند. اما برای داشتن یک عدس پلوی مجلسی بهتر است این کار را نکنید چون آب عدس برنج شما را کدر می کند. البته آب عدس را دور نریزید و آن را با کمی نمک و آبلیمو میل کنید.
به عنوان نکته آخر بد نیست بگوییم که در در تمام غذاهایی که به صورت مخلوط می پزید سعی کنید برنج را کمی زنده تر آبکش کنید تا موقع پخت مواد نرم و له نشوند.
امیدواریم که مطلب نکاتی برای پخت یک عدس پلوی خوشمزه به شما کمک کند تا سفره های غذای شما بیش از پیش باب میل اعضای خانواد باشد.

در این مقاله سعی کردیم نکاتی برای پخت یک عدس پلوی خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم . برای خرید عدس باکیفیت از روستاهای گلستان به فروشگاه انجیلو بروید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − = ten