عسل طبیعی

نقش زنبور عسل در گرده افشانی

گرده افشانی

نقش زنبور عسل در گرده افشانی

در بین حشرات مختلف زنبورعسل مهم‌ترین حشره در طبیعت است. نقش زنبورعسل در گرده افشانی در طبیعت به قدری مهم است که می گویند اگر این حشره نباشد زندگی هم روی کره زمین از بین خواهد رفت. اگر گرده افشانی زنبورعسل نباشد پنبه هم از بین خواهد رفت و بدون وجود پنبه کارخانه های نساجی قادر به فعالیت نخواهند بود.

گرده افشانی فرایندی است که طی آن دانه های گرده به عنوان عضو نر در کنار کلاله مادگی همان گل یا گل دیگری از همان گونه قرار بگیرند و درصد زیادی از این عملیات که برای رشد و تکثیر گیاهان مهم و حیاتی است را زنبور عسل انجام می دهد.
تا جایی که گفته شده حدود ۸۰ درصد از گرده افشانی که در طبیعت انجام می شود را فقط زنبور به تنهایی بر عهده دارد و تنها ۲۰ درصد از گرده افشانی ها در طبیعت توسط بقیه حشرات به جز زنبور انجام می شود. پس کاملا پیداست که نقش زنبور عسل در گرده افشانی بیشتر از نقش تمام حشرات دیگر در مجموع است.
این حشره فرآورده‌های طبیعی زیادی را در اختیار انسان قرار می‌دهد که خاصیت دارویی دارند و مصرف آنها به سلامتی انسان کمک می کنند. فواید حاصل از این حشره به‌قدری است که حتی در قرآن سوره‌ای به نام نحل نامگذاری شده که عظمت این حشره را بیان می‌کند.

اهمیت حضور زنبور عسل در طبیعت

طبق مطالعاتی که انجام شده یک‌ سوم تغذیه‌ی انسان به گرده‌افشانی حشرات وابسته است و گفتیم که نقش زنبور عسل در گرده افشانی نسبت به تمام حشرات پررنگ تر است و در رتبه اول قرار دارد. از زمان‌های گذشته این حشره در بین حشرات مختلف مورد توجه مردم قرار گرفته‌ است. طوریکه فعالیت و تلاش زنبور عسل همواره تحسین شده و زندگی اش توسط دانشمندان مطالعه می شود.
شاید تصور این باشد که زندگی انسان بیشتر به حیوانات نشخوار کننده وابسته است، در حالی‌که حتی همان حیوانات نیز به طور غیرمستقیم تحت تاثیر فعالیت این حشره قرار می‌گیرند. زیرا این حشره در گرده‌افشانی بسیاری از گیاهان علوفه‌ای نقش به‌سزایی دارد. این حشره با ارزش علاوه بر گرده‌افشانی در تولید عسل، برموم، گرده، ژل رویال، و زهر اهمیت اقتصادی دارد. این محصولات بهترین توجیه برای حمایت دولت از شغل زنبورداری می باشد.

چرا نقش زنبور عسل در گرده افشانی از بقیه حشرات بیشتر است؟

زنبور عسل شعاع پرواز بیشتری نسبت به سایر حشرات دارد. زنبور عسل خسته نمی شود و استراحت نمی کند. او می تواند در مناطق جنگلی تا شعاع ۳ کیلومتر و در دشت ها و مناطق کویری تا شعاع ۴ کیلومتر هم پرواز کند و این دامنه وسیع بزرگترین عاملی است که زنبورعسل را برای گرده افشانی از حشرات دیگر متمایز می کند.
دومین دلیل آن می تواند جمعیت زیاد کلنی های زنبورعسل باشد. از طرفی زنبورها به منطقه ای که در آن کار می کنند وفادارند و در آن منطقه می مانند و تمام گرده های آنجا را جمع می کنند. خانه زنبورها کندو است و کندو را می توان به راحتی جابجا کرد و به محل دیگری برد و دوباره شهد جدید از منطقه جدید جمع آوری کرد.
زنبورعسل در هر شرایط آب و هوایی می تواند فعالیت کند. حتی در فصل زمستان هم در روزهایی که هوا گرم است زنبور باز هم می تواند به کارش ادامه دهد. از طرفی زنبورعسل تا پایان زمان گلدهی یک گیاه به آن گیاه و حتی به گونه خاص آن گیاه وفادار می ماند تا تمام شهد آن را جمع کند. به عنوان دلیل آخر می توان گفت از آنجایی که تولیدمثل در زنبورها خیلی بالاست سموم حشره کش و آفت کش ها روی از بین رفتن آنها تاثیر زیادی نمی گذارد و جمعیت آنها را به میزان قابل ملاحظه ای کم نمی کند.

 

برای تهیه فرآورده‌های زنبورعسل با کیفیت عالی به فروشگاه انجیلو مراجعه نمایید. در این فروشگاه بهترین محصولات طبیعی و خالص قابل خریداری است. مصرف محصولات سالم با منشا گیاهی به مراتب بهتر از غذاهای ناسالم می‌باشد، همچنین این فرآورده‌ها سیستم ایمنی و گوارشی بدن را تقویت نموده و آنها را از بسیاری از بیماری‌ها حفظ می‌نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− one = one