غذاهای محلی

نخودآب را چطور بپزم ؟

نخودآب

نخودآب را می شناسید؟ اگر می شناسید آیا تابحال از خودتان پرسیده اید که نخودآب را چطور بپزم ؟ آیا دوست دارید بدانید که چطور غذایی به اسم نخودآب را بپزید؟ پس تا انتهای این مقاله با ما در انجیلو همراه باشید تا هم با یک غذای جدید و مقوی به اسم نخودآب آشنا شویم و هم طرز تهیه آن را یاد بگیریم.
برای رسیدن به جواب سوال نخودآب را چطور بپزم بهتر است اول سری به تاریخچه این غذا بزنیم و اصلا ببینیم نخودآب چیست؟ ما در مقاله ی نخود معجزه سلامتی در مورد نخود و خواص اعجاب انگیز آن برای بدن به طور مفصل صحبت کردیم. حالا بد نیست سری به غذاهای خاصی که با نخود پخته می شوند بزنیم.
از بین حبوبات مختلف نخود شاید کمی مورد بی مهری قرار گرفته باشد. چون همه ما نه تنها اسم لوبیا پلو، عدس پلو، خوراک لوبیا و عدسی را شنیدیم بلکه بارها هم خوردیم و کاملا آنها را می شناسیم. اما تابحال فکر کرده اید که چرا مثل لوبیا پلو و عدس پلو، نخود پلو کمتر به گوشمان خورده است؟ یا مثل خوراک لوبیا و عدسی آیا خوراکی هم وجود دارد که با نخود پخته شود؟ از غذاهایی که با نخود ترکیب می شوند همه ما آش و آبگوشت را کاملا می شناسیم. اما شاید کمتر کسی باشد که سایر غذاها و خوراک هایی را که با نخود ترکیب می شوند بشناسد.
یکی از غذاهایی که با نخود درست می شود و شاید کمتر شنیده باشیم نخودآب است. نخودآب به خاطر داشتن آبی که نخود در آن می جوشد یک غذای مفید و بسیار مقوی و سالم است و تمام خواص نخود را دارد. نخودآب غذای خوبی برای تقویت بنیه و قوای بدنی است.

نخودآب از کجا آمد و چه خواصی دارد؟

نخودآب اصالتا یک غذای جنوبی است. از آن جور غذاها که جنوبی ها هم ممکن است آن را توی منزل تهیه کنند یا مثل لبو و باقالی در بیرون از منزل و روی چرخ دستی ها بفروشند و هم یک گزینه اصلی در بین غذای سفره خانه های جنوبی است. جنوبی ها به این غذا لب لبی هم می گویند.
اما در خیلی از استانهای کشور نه تنها این مدل از فروش نخودآب دیده نمی شود بلکه حتی خیلی ها ممکن است نام آن را هم نشنیده باشند. اما چه بهتر که این غذای مفید و پرخاصیت را همه بشناسند.
نخودآب همراه با پیاز و ادویه پخته می شود و خواص تغذیه ای بالایی بخصوص برای فصول سرد سال دارد. مصرف نخودآب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از ابتلا به بیماریهای عفونی و تنفسی جلوگیری می کند. آبی که همراه با نخود جوشیده می شود بسیار مقوی و محرک قوای جنسی است و اگر به طور مداوم مصرف شود در درمان ناباروری هم مفید است.

نخوداب

بالاخره نخودآب را چطور بپزم ؟

نخودآب را هم می توانید با گوشت بپزید و هم بدون گوشت. در هر دو صورت بهتر است که نخودها را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آنها گرفته شود. اگر با این روش باز هم دچار نفخ می شوید هنگام پختن نخود داخل آب آن یک قاشق برنج بریزید.
بعد نخودها را با آب کاملا بپزید. در یک ماهیتابه مقداری پیاز را با کمی روغن بادام یا زیتون تف داده و فلفل و زردچوبه و کمی زیره سیاه هم به آن اضافه کنید. مواد را داخل نخود بریزید و بگذارید تا خوب جا افتاده و لعاب دهد. وقتی که آب آن کمی لعاب دار شد نخودآب شما آماده است و می توانید آن را با نان میل کنید.
اگر می خواهید نخودآب را با گوشت بپزید ابتدا گوشت و نخود را داخل یک قابلمه با آب زیاد بگذارید تا بپزد. وقتی گوشت پخته شد می توانید آن را جدا کرده و بگذارید تا نخودها باز هم بپزند تا حسابی له شوند. بعد پیاز را با گوشت و ادویه کمی تف داده و مثل حالت قبل داخل نخودها بریزید. می توانید به این غذا دارچین و زعفران هم برای بهتر دن طعم آن استفاده کنید. همچنین استفاده از زیره سیاه در این غذا به هضم آن کمک کرده و نفخ آن را کمتر می کند.
نخودآب ممکن است در مناطق مختلف به شکل های مختلف دیگری هم پخته شود. تفاوت این نوع پخت ها می تواند در استفاده از ادویه ها و دارچین یا زعفران یا چند ماده غذایی دیگر باشد اما چیزی که در مورد نخودآب مهم است وجود نخودی است که در آب می جوشد و آب این غذا بسیار مقوی بوده برای برگرداندن قوای جسمی پس از بیماری ها بخصوص بیماری کرونا بسیار مفید است.
امیدواریم این غذا را تهیه کرده و نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ninety − = eighty two