عسل طبیعی

مصرف عسل در کودکان

عسل یک فرآورده غذایی که مصرف آن برای تمامی سنین لازم است اما استفاده از آن برای کودکان شیرخوار که کمتر از یک سال دارند، ممنوع می باشد. زیرا در بچه های زیر یک سال مخصوصا مابین 6 هفته الی 6 ماه خطر ابتلا به بیماری بوتولیسم بیشتر است.

بیماری بوتولیسم چه نوع بیماری است؟

نام دیگر این بیماری، بوتولیسم شیرخواران است. عامل این بیماری یک باکتری میله ای گرم مثبت، بی هوازی و خاکزی به نام Clostridium botulinum است. بیماری بوتولیسم، اولین بار در سال ۱۹۷۶ در آمریکا در بین شیرخواران گزارش شد. اسپورهای این باکتری بعد از جوانه‌زنی و رشد در روده نوزادان توکسین تولید می‌ کند. بیماری ذکر شده در بچه های بالای یک سال خیلی کمتر مشاهده می شود، چون در آنها توسعه فلور میکروبی روده از جوانه‌زنی اسپورهای باکتری کلستریدیوم جلوگیری می نماید. از علائم و نشانه های اولیه بیماری بوتولیسم می توان به مواردی مانند یبوست، بی‌حسی، ضعف عضلانی، شل شدن عضلات دست و پا و گردن، ضعف در بلعیدن غذا و گریه ضعیف اشاره کرد. با اینکه در این بیماری میزان مرگ و میر بسیار ناچیز است اما در شرایط حادتر بستری نوزاد بیمار در بیمارستان الزامی می باشد. به عنوان مثال، میزان مرگ در اثر این بیماری در آمریکا کمتر از یک درصد گزارش گردیده است. البته باید در نظر داشت، کودکانی که از این بیماری جان سالم به در می برند و بهبود پیدا می‌کنند، ممکن است در آینده با اختلالاتی مانند انحراف چشم و استرابیسم مواجه شوند لذ احتما باید تحت معاینات مکرر چشم ‌پزشکی قرار گیرند. دقت نمایید که این بیماری به هیچ عنوان قابل انتقال از شیر مادر و یا حتی در دوران بارداری نمی باشد، بدین جهت خانم های باردار و شیرده می توانند عسل را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند.

مقاله پیشنهادی : عسل نمدار گلستان

مصرف عسل در کودکان

بیماری نامبرده در بچه های زیر یک سال به صورت نادر اتفاق می افتد. چون در این افراد هنوز دستگاه گوارش به خوبی رشد نکرده و به خوبی نمی تواند در برابر این باکتری مقاومت کند. از این رو توصیه می شود از دادن عسل به کودکان زیر یک سال حتما خودداری کنید. اما در دیگر افراد سن بالا و کودکان بیشتر از یک سال خوردن آن هیچگونه مشکلی در پی نخواهد داشت. همچنین عسل طبیعی و خالص به خاطر غنی بودن از لحاظ ریزمغذی های ضروری بدن، در رشد و نمو بهتر کودکان بالای یک سال تاثیر بسزایی خواهد داشت. خوردن منظم یک یا دو قاشق چای خوری از عسلطبیعی به سلامت فرزند شما کمک می کند. این فرآورده غذایی را می توانید به همراه شیر و یا در شیرینی و کیک ها، صبحانه، نوشیدنی های مختلف مصرف کنید.

برای تهیه عسل اصل و طبیعی حتما به  فروشگاه انجیلو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

thirty four − = twenty eight