عسل طبیعی

عسل وحشی چیست

عسل وحشی

آیا تابحال اسم عسل وحشی به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید عسل وحشی چیست ؟ آیا می دانید که عسل وحشی چطور به دست می آید و چه فرقی با عسل های معمولی دیگر دارد ؟
اگر دوست دارید بدانید که عسل وحشی چیست با ما در انجیلو همراه باشید.
عسل وحشی به طور کاملا خالص و طبیعی از طبیعت جمع آوری می شود. انسان در مراحل تولید عسل وحشی کوچکترین نقشی ندارد و فقط وقتی که موم های عسل وحشی پر شدند، انسان می تواند آن را از درخت یا سنگ جدا کرده و برداشت نماید.

چند نوع زنبور داریم؟

برای اینکه دقیقا بدانیم عسل وحشی چیست و آن را بهتر بشناسیم، بد نیست ابتدا انواع زنبورهایی که در طبیعت بوده و به تولید عسل می پردازند را بررسی و شناسایی کنیم. با شناسایی دقیق تر زنبورها و آگاهی به تفاوت آنها می توانیم انواع عسل ها را هم بهتر بشناسیم.
زنبورهای ایرانی در دو نژاد و دسته ی کلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول زنبورها همان زنبورهای پرورشی هستند که همه ما می شناسیم و تمام زنبورداران هم از آنها برای تولید عسل بهره می گیرند. این زنبورها در کندو زندگی می کنند و بعد از پرواز و جمع آوری شهد گلها به کندوهای خود برگشته و قابل کنترل و مدیریت توسط انسان هستند.
نژاد دیگری از زنبورها در ایران هستند که عمدتا در غرب و جنوب ایران و در استانهای کردستان، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان یافت می شوند. این زنبورها ساکن کندو نیستند و در طبیعت به طور آزاد زندگی می کنند. این نوع از زنبورها، عسل های خود را درون شکاف سنگها و یا روی شاخه های درختان تولید می کنند. انسان نمی تواند این زنبورها را رام و مدیریت کرده و توسط آنها عسل برداشت کند. به زنبورهای وحشی به خاطر جثه کوچکی که دارند زنبور ریز هم گفته می شود.

asalvahsh

تفاوت زنبورها از لحاظ شکل ظاهری و نحوه لانه سازی

زنبورهای پرورشی و وحشی از نظر شکل ظاهری هم با یکدیگر تفاوت دارند. همانطور که گفتیم زنبورهای وحشی نسبت به زنبورهای پرورشی ریزترند و از نظر جثه تقریبا نصف زنبورهای پرورشی هستند. اما خرطوم آنها بلندتر است. اگر به شان ساخته شده توسط زنبورهای وحشی از نزدیک نگاه کنید متوجه می شوید که به خاطر جثه ریزی که دارند، سلولهای شانی که این زنبور می سازد از سلولهای شان زنبور پرورشی کوچکتر است.
اگر زنبورهای اهلی یا پرورشی را ساکن کندو بدانیم، زنبورهای وحشی نسبت به آنها حکم عشایر را دارند. این زنبورها شعاع پروازی بزرگتری نسبت به زنبورهای پرورشی دارند و به هیچ وجه در یک منطقه ساکن نمی شوند. شهد گلهایی که زنبورهای وحشی از آن تغذیه می کند بسیار متنوع تر از شهد گلهایی است که زنبورهای اهلی استفاده می کنند. به خاطر تنوع زیاد گلها و شعاع پروازی بالا، نمی توان عسل وحشی را به نام یک گل بخصوص نامید و مثلا گفت این عسل آویشن یا اقاقیا یا گون است. بنابراین عسل های وحشی به طور کلی عسل های چندگیاه هستند.

عسل وحشی چیست ؟ چند نوع عسل وحشی داریم؟

هر کلنی از زنبورهای وحشی تنها یک شان می سازند و مانند زنبورهای پرورشی که در تعداد کندوهای متفاوت ولی در کنار هم زندگی می کنند نیستند. شانهای زنبورهای وحشی هم بسته به محل قرار گیری آنها دو نوعند.
شانهای عسل وحشی جنگلی بر روی شاخه درختان جنگلی تشکیل می شود. این شانها شکل هندسی منظمی ندارند و از شاخه درختان به سمت پایین آویزان می شوند.
شانهای عسل وحشی کوهستان، در لابلای سنگها و شکاف صخره های کوه ساخته می شوند. این شان ها هم شکل هندسی منظم نداشته و شامل یک کلنی از زنبورهای وحشی می شوند.
اما باز هم هر لانه ای که به شکل استوانه یا دایره به وجود می آید را نمی توان با قطعیت لانه زنبورهای وحشی نامید. ممکن است گاهی زنبورهای اهلی هم از یک کندو خارج شده و در جای دیگری مانند شاخه یک درخت یک کلنی تشکیل داده و یک شان تولید کنند.
بهترین راه برای تشخیص یک عسل وحشی از عسل پرورشی این است که به شانهای تولید شده توسط زنبور آن دقت کنیم. همانطور که گفتیم سلولهایی که عسل وحشی می سازند ریزتر از سلولهای پرورشی هستند.

 

عسل وحشیعسل وحشی بهتر است یا عسل طبیعی پرورشی؟

حالا با توجه به آگاهی به این تفاوت ها حتما این سوال برای شما هم ایجاد می شود که بالاخره عسل وحشی را بخریم یا عسل طبیعی ای که توسط زنبوردار تولید شده و زنبور آن در کندو زندگی می کند؟
ما برای پاسخ به این سوال خیلی جستجو کردیم و از آنجایی که به نظر واحدی نرسیدیم نتیجه جستجوها را اعلام می کنیم و تصمصیم گیری را بر عهده خودتان می گذاریم.
عده ای معتقدند که عسل وحشی به دلیل اینکه انسان در ساخت و تولید آن نقشی ندارد به شرط تقلبی نبودن، بهتر است. آنها می گویند که عسل وحشی به طور کاملا طبیعی و ارگانیک و در طبیعت تولید می شود. زنبورها آزادانه پرواز می کنند. عسل وحشی در کوهستانها و در دل جنگلها و اغلب در مناطق صعب العبور تولید می شود و به خاطر محل قراگیری زنبورهای وحشی در طبیعت، نوع گلهایی هم که این زنبورهای وحشی از آنها تغذیه می کنند متفاوت بوده و گلهایی کاملا طبیعی و خودرو هستند که کاملا بدون دخالت انسان رشد کرده و با آب باران آبیاری شده اند.
این عده معتقد هستند که زنبورهای وحشی از آلودگی های محیطی که زنبورهای اهلی در آن قرار دارند به دور هستند و می گویند بی تجربگی زنبورداران در تولید عسل طبیعی گاهی باعث ایجاد استرس برای زنبورها شده و این موضوع کیفیت عسل طبیعی را کاهش می دهد.
اما از طرفی زنبورداران معتقدند که هیچ تفاوتی بین عسل وحشی با عسل پرورشی وجود ندارد و اتفاقا از آنجایی که زنبورهای اهلی بیشتر تحت مراقبت و حفاظت هستند، در برابر بیماری ها و آفات مصون شده اند و لذا عسل باکیفیتی تولید می کنند. هرچند زنبورهای وحشی به خاطر ساختار طبیعی خود به طور غریزی می توانند از خودشان در برابر بیماریها مراقبت کنند اما باز هم ممکن است مواردی از بیماریهایی وجود داشته باشد و یا زنبورهای وحشی از گلهای خاصی تغذیه کنند که ما به دلیل عدم دسترسی به کندوی این زنبورها و عدم شناخت تمام گلهای کوهستان آنها را نشناسیم و بی خبر باشیم.

برداشت عسل وحشی یک مساله فرهنگی است

تا اینجا متوجه شدیم که عسل وحشی چیست؟ حالا با وجود تمام خواصی که عسل وحشی می تواند داشته باشد و حتی اگر تمام حرفهایی که فروشندگان عسل وحشی می گویند هم صحیح باشد، باز هم ما خرید عسل وحشی را توصیه نمی کنیم. برداشت و فروش عسل وحشی یک موضوع ملی و فرهنگی محسوب می شود که بهتر است خودمان را در مقابل آن مسئول بدانیم و تنها راه ایجاد مسئولیت در افزایش آگاهی و نشر آن است.
افرادی که برای برداشت عسل وحشی به کوهها می روند افرادی ناآگاه و اغلب بی بضاعت یا سودجو هستند که به هیچ عنوان به اصول زنبورداری یا رفتار مناسب با زنبورها آگاه نیستند. آنها برای برداشت عسل معمولا کلنی زنبورهای وحشی را به طور کلی تخریب می کنند و با این کار آسیب جدی به محیط زیست وارد می کنند. با خراب شدن کلنی های زنبور، لاروها از بین می روند و تعداد زنبور در طبیعت کم می شود. کم شدن تعداد زنبور باعث کاهش گرده افشانی در طبیعت شده و این امر آسیب جدی به اکوسیستم طبیعی وارد می کند که به نوبه خود باعث از بین رفتن جنگلها و زیستگاه های حیات وحش می شود.
از طرفی بسیاری از برداشت کنندگان عسل وحشی برای فراری دادن زنبورها از دود آتش استفاده می کنند و باعث آتش سوزی در جنگلها می شوند. این افراد به علت ناآگاهی و سودجویی تمام عسل را برداشت می کنند و چیزی برای زمستان زنبورهای وحشی باقی نمی گذارند. در صورتیکه زنبورهای وحشی در زمستان فقط از عسل تولیدی خود تغذیه می کنند و به تغذیه هایی مانند آب و شکر دسترسی ندارند و این موضوع باعث می شود تا آنها در زمستان بر اثر گرسنگی تلف شده و از بین بروند.
برای همین است که ما جدای از اینکه کدام عسل بهتر است به خاطر مسائل فرهنگی و حس مسئولیت اجتماعی خودمان باید بگوییم که عسل وحشی نخرید. زیرا با خرید این نوع عسل بطور ناخواسته به انقراض زنبورهای وحشی ایران دامن می زنیم و این عمل را تسریع می کنیم.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد پاسخ خوبی برای جواب دادن به سوال عسل وحشی چیست به شما عزیزان ارائه کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− one = nine