عسل طبیعی

عسل نمدار گلستان را بیشتر بشناسیم | خرید آنلاین عسل طبیعی

عسل نمدار گلستان

درخت نمدار چیست؟

چقدر درخت نمدار را می شناسید؟ اصلا چقدر از جنگلهای هیرکانی اطلاعات دارید؟ ما در تیم انجیلو معتقدیم آگاهی و شناخت مقدمه دوست داشتن است. اگر جنگل را خوب بشناسیم و بفهمیم حس تعلق خاطری به آن پیدا می کنیم که اگر به صورت یک فرهنگ درآید خودبخود موجب حفظ جنگل خواهد شد. یکی از درختان مهم جنگلهای هیرکانی درخت نمدار است که عسل نمدار گلستان از آن به دست می آید. حتما اسم عسل جنگل به گوشتان خورده است ولی شاید ندانید که عسل جنگل همان عسل درخت نمدار است که از گلهای درخت نمدار به دست می آید. با ما در انجیلو همراه باشید تا شما را به دل جنگلهای هیرکانی ببریم. پای نمدار کمی بنشینیم و در موردش یاد بگیریم.

نمدار درخت معطر جنگلهای هیرکانی

درخت نمدار مهم ترین گیاه مولد شهد در مناطق جنگلی شمال کشور است. درخت نمدار یک گونه اجتماع گریز است. یعنی ما محلی در جنگل که حاصل تجمع تعداد زیادی درخت نمدار باشد به ندرت می توانیم پیدا کنیم. برخلاف درختان راش و سرخدار که جنگل تشکیل می دهند ما جنگل نمدار نداریم. پس می توان گفت نمدار در جنگلهای شمال ایران دارای دامنه انتشار وسیع ولی با تراکم کم است.
پراکندگی جغرافیایی درخت نمدار در ایران را می توان در نوار سبز جنگلهای هیرکانی از شرق گلستان تا غرب گیلان و آستارا در نظر گرفت. علت ‍پراکندگی نمدار این است که روش و متد تکثیر نمدار با بقیه درختان و گیاهان کمی فرق دارد. میوه نمدار خوراکی است. پرنده ها این میوه را می خورند و یا با خودشان حمل می کنند و در جاهای دیگر جنگل دفن می کنند و باعث رویش درخت در محلهای دیگر می شوند. این نوع پراکنش بذر باعث پراکندگی در درختان نمدار می شود. بذر درخت نمدار دوره خواب دارد و به همین خاطر نهال نمدار به سختی تولید و تکثیر می شود. چون بذر حدود یک سال در خواب می ماند و سال بعد رشد می کند. برگ درخت نمدار یکی از خوراکهای مورد علاقه دام است و این موضوع باعث از بین رفتن نمدارها در مناطق پست و جلگه ای می شود.

 

عسل نمدار گلستان

درخت نمدار را علمی تر بشناسیم

نام علمی درخت نمدار Tilia begoniifolia که با نام زیرفون ( Tiliaceae ) هم شناخته می شود. به این درخت زیزفون، ریزفون و نرمدار هم می گویند. زمان گلدهی این درخت به‌طور عمده در ماههای خرداد تا تیر و در نواحی سردتر تا ماه مرداد هم ممکن است به تاخیر بیفتد. درخت نمدار بعد از گلدهی در حدود ۲تا ۳ هفته فقط گل دارد و عسل درخت نمدار در همین مدت کوتاه ساخته می شود.گرده گل درخت نمدار به رنگ زرد بوده و عسل درخت نمدار تا مدت شش ماه می‌تواند بدون رس بستن در محیط بماند. این درخت گونه‌های زیادی دارد. اما دو گونه نمدار پهن برگ و نمدار سرخ بیشترین پراکندگی را در جنگلهای شمال ایران دارد.
در سالهای اخیر در جنگلهای شمالی ایران حتی تا تعداد ۵ گونه نمدار هم شناسایی شده است. اما در مورد گونه ها بین جنگل شناسان اختلاف نظر هست. اینکه کدام گونه وکدام نوع از نمدار بیشتر مورد توجه زنبور عسل قرار می گیرد هم ناشناخته است و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه هست. الگوی پراکنش نمدار و ارتباط آن با میزان رطوبت منطقه و نوع خاک هم هنوز به طور کامل کشف نشده است.
درخت نمدار به طور متوسط در سال نیم سانتیمتر رشد قطری و ۶۰ سانتیمتر رشد طولی دارد. ارتفاع این درخت بین ۲۰ تا ۴۰ متر متغیر است. برگهای آن گرد و قلبی شکل و با حاشیه‌های دندانه‌دار هستند. این درخت نیمه سایه پسند است و در کشورهای دیگر مانند چنار در کنار خیابان ها کاشته می شود. چوب درخت نمدار از نظر صنعتی بسیار ارزشمند است و برای ساخت چمدان صندوق و کندوی زنبور عسل از آن استفاده می شود. چوب نمدار به علت استحکام بالا در ساخت لوازم چوبی مورد هجوم قاچاقچیان قرار می گیرد.

 

عسل نمدار گلستان

نمدار درخت بومی جنگلهای شمال ایران است که اهمیت ویژه ای در زنبورداری دارد. این درخت مولد شهد بوده و شهد بسیار زیادی را در اختیار زنبور عسل قرار می دهد. در مناطق شمالی کشور بخصوص در استان گلستان، وجود عسل نمدار هرساله زنبورداران را برای تولید یک عسل خالص و طبیعی به جنگل می کشاند. بیشتر زنبورداران گلستانی به ویژه آنها که در حاشیه جنگل زندگی می کنند در هنگام گلدهی این درخت به جنگل کوچ می کنند .
زمان گلدهی این درخت در مناطق گرم تر و پست تر از اواسط خرداد شروع شده و در حدود سه هفته ادامه دارد. عسل نمدار گلستان در منطقه زرین‌گل حتی تا ماه مرداد هم برداشت می شود. در این منطقه به دلیل ارتفاع، درخت نمدار دیرتر گل می دهد و پس از گلدهی فقط به مدت دو تا سه هفته گل دارد.
گلهای بسیار معطر همراه با شهد فراوان باعث می شود که زنبورهای عسل بیشماری از این درخت استقبال کرده و به جمع آوری شهد و گاهی گرده بپردازند. بیشتر فعالیت زنبورعسل بر روی این درخت به صورت جمع آوری شهد است اما درخت نمدار گرده متوسطی هم در اختیار زنبور عسل قرار می دهد. زنبورهای کارگر در این فصل ساچمه های زردرنگی با خود حمل می کنند که همان گرده‌ی گل درخت نمدار است. میزان گرده‌های جمع آوری شده توسط زنبورعسل در روزهای اولیه گلدهی بیشتر است. اگر در هنگام برداشت عسل هوا آفتابی باشد و باران نبارد زنبورها می توانند بدون وقفه به تولید عسل بپردازند. در سالهایی که بارشهای مداوم در حین گلدهی این درخت اتفاق می افتد معمولا شهد ورودی به کندو و بالطبع میزان عسل تولیدی کاهش می یابد.

عسل نمدار گلستان

خواص عسل نمدار گلستان

عسل نمدار گلستان رقیق و کمرنگ است. اما خواص دارویی و درمانی بیشماری دارد. عسل نمدار گلستان سرشار از آنتی اکسیدان و دارای خواص ضدعفونی کنندگی است و برای درمان سرماخوردگی سرفه و برونشیت مفید است. مصرف این عسل به همراه لیموی تازه باعث ایجاد مقاومت در بدن نسبت به انواع ویروسها می شود.
علاوه بر عسل نمدار، گلها و حتی برگهای درخت نمدار هم خواص دارویی و درمانی زیادی دارند. درخت نمدار در طب سنتی دارای جایگاه ویژه ای است و از منظر این علم با نام دارویی گیاه زیرفون شناخته می شود. برای یافتن خواص کاملی از این گیاه درمنابع بهتر است به جای نمدار به دنبال کلمه زیرفون بگردید. در طب سنتی برای درمان اضطراب عفونتهای ناشی از باکتری اسپاسم و شل کنندگی عضلات و تشنج استفاده می شود و دمنوش آن به عنوان آرامبخش برای رفع استرس و بی خوابی تحویز می شود. به تازگی تحقیقاتی صورت گرفته که هدف از آن مقایسه اثرات تسکینی و ضداضطرابی ناشی از عصاره زیرفون با دیازپام به عنوان یک آرامبخش شیمیایی می باشد.
هر گل آذین درخت نمدار در حدود ۵تا ۱۵ گل دارد. گلهای جوان و نارس درخت نمدار خاصیت درمانی دارند. برای استفاده دارویی گلها را چیده و در آفتاب و با تهویه هوای مناسب خشک می کنند. گلهای درخت نمدار معطر و لعاب‌دار هستند و به همین خاطر دم کرده آنها برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. همچنین گلهای زیرفون را با آب مخلوط می کنند و با تقطیر آن اسانسی به دست می آورند که موادی به نام فارنسول موسیلاژ و قند دارد.
دم کرده گیاه زیرفون به همراه جوش شیرین برای رفع التهاب مخاط دهان و لوزه بسیار مفید است.

عسل نمدار گلستان، یک سوغاتی و یک هدیه متفاوت

قشنگی سفر همین است. همین که یاد بگیریم مردم در هر منطقه چه می خورند چه می پوشند و چگونه زندگی می کنند. بعد از سفر به هر منطقه و هر استان حتما کنجکاو می شویم که کمی از محصولات آنها را خریداری کنیم و طعم های جدیدی را به زندگی خود و عزیزانمان بیافزاییم.
عسل نمدار گلستان بدون شک یک سوغاتی خاص است که از سفر به گلستان می توانید با خود به همراه ببرید. عسل نمدار گلستان یک عسل جنگلی است و بخصوص اگر از مناطق خشک به گلستان سفر می کنید حتما می تواند یک سوغاتی متفاوت و هیجان انگیز باشد.
جالب است بدانید که زنبورداران ما در انجیلو زمان گلدهی درخت نمدار را به طور کامل در مناطق جنگلی سپری می کنند تا بتوانند عسل خالصی به دست آورند. زنبورها در هنگام برداشت عسل ممکن است از درختان نمدار به روی گلهای دیگر هم بروند و شهد آنها را هم برداشت کنند. از این رو هیچگاه نمی توان ادعا کرد که عسل نمداری که تولید می شود تماما از شهد گل نمدار ساخته شده است. اما عسل نمدار گلستان به علت تفاوت زمان گلدهی درختان نمدار در این منطقه تا حد زیادتری نسبت به مناطق دیگر عسل خالصی است. زیرا عسل نمدار گلستان در اواخر تیرماه و اوایل مرداد برداشت می شود. در این زمان بهار، که فصل گلدهی سایر گیاهان است گذشته و گلهای معطر زیادی در جنگل وجود ندارد که زنبور بتواند از شهد آنها استفاده کند. بنابراین زنبور جذب گلهای درخت نمدار می شود و می توان گفت عسل نمدار گلستان تا حد زیادی خلوص بالایی دارد و حاصل گلهای درخت نمدار است.
از طرفی شما می توانید با مطالعه خواص درخت نمدار و آگاهی از این خواص، عسل نمدار گلستان را به عنوان هدیه از سایت انجیلو خریداری کرده و برای افرادی که نیاز دارویی به عسل دارند و خودشان آگاه نیستند بفرستید. مثلا شاید شما مادری داشته باشید که از بیماری دیابت رنج می برد و سالهاست که عسل را از برنامه غذایی خود حذف کرده است. شما می توانید عسل نمدار گلستان را برای مادرتان هدیه ببرید و به علت خلوص بالای عسل مطمئن باشید که نه تنها برای افراد دیابتی مضر نیست بلکه خاصیت دارویی هم دارد. از آنجایی که در سالهای اخیر عسل تقلبی زیاد در بازار عرضه می شود ما در انجیلو عسل ها را برای تایید کیفیت و خالص بودن به آزمایشگاه می فرستیم و برای آنها شناسنامه می سازیم تا شما خیالتان از طبیعی و اصل بودن عسل راحت راحت باشد.

6 نظر در “عسل نمدار گلستان را بیشتر بشناسیم | خرید آنلاین عسل طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

75 − seventy three =