عسل طبیعی

زنبور عسل در فصل زمستان

زنبور عسل در زمستان

درخت تکامل و تحقیقات علمی حاکی از این است که زنبورعسل پیشرفته‌ترین حشره در روی کره زمین محسوب می‌شود. زیرا این حشره ارتباط پیچیده در به‌وجود آمدن کلنی و زندگی اجتماعی دارد. در فصل‌های سرد سال که گلدهی صورت نمی‌گیرد، منابع غذایی برای حشرات به‌ویژه زنبورعسل کاهش می‌یابد. حشرات موجوداتی خونسرد هستند و توانایی تحمل شرایط دمایی پایین را ندارند و برای ادامه حیات و زنده ماندن به دو صورت دیاپوز و یا زندگی اجتماعی دوام می‌آورند. برای همین می خواهیم بدانیم زنبور عسل در فصل زمستان چگونه دوام می آورد؟

اکثر حشرات در حالت دیاپوز و غیرفعال زمستان را به سر می‌برند. حتی فرم مقاوم حشره برای تحمل سرمای زمستان به‌صورت تخم، لارو و شفیره با کمترین انرژی به زندگی ادامه می‌دهند تا با شروع فصل جدید یعنی فصل بهار دوباره فعالیت خود را شروع کنند. به‌عنوان مثال، در زنبورهای بامبل حشره به‌صورت ملکه‌های بارور و در سوسک‌ها به صورت شفیره زمستان‌گذرانی می‌کنند.

زنبور عسل در فصل زمستان چکار می کند؟

زنبورعسل زمستان را به روش کامل‌تری سپری می‌نماید. آنها با تشکیل کلنی که شامل جمع عظیم و منظمی از هزاران زنبور می‌باشد، به حیات خود ادامه می‌دهند.  زنبورعسل چون قادر به تولید عسل است می‌تواند زمستان‌های سرد را به‌مدت چندین میلیون سال تحمل کند.

شهد گل‌ها فساد پذیر هستند ولی از آنها عسل خالص تولید می‌شود چون زنبورهای عسل برای اینکه بتوانند شرایط دمایی پایین را تحمل کنند به غذای مغذی و انرژی‌زا نیاز دارند تا با استفاده از آن هم انرژی لازم برای فعالیت ماهیچه‌ها تولید گردد و هم دمای مورد نیاز کندو و کلنی تامین شود.

لذا زنبورعسل با استفاده از عسل از تمام افراد کندو و کلنی در برابر زمستان محافظت می‌نماید.

 

زنبورعسل در فصل زمستان از چه چیزی تغذیه می کند؟

 

یکی از سوالات رایج که در بین مردم و مصرف کنندگان عسل مطرح است این است که زنبور عسل در فصل زمستان به‌خاطر نبود گل از چه چیزی تغذیه می‌کنند،. زنبورداران برای این مسئله بسته به نوع هدف دو راه‌حل دارند.

کلنی‌ها در مناطق سرد کوهستانی زمستان را سپری کنند

در این راه‌حل زنبوردار عسل لازم برای زمستان‌گذرانی کلنی را بدون برداشت در کندو نگه می‌دارد. در این‌حالت زنبور با استفاده از عسل موجود در کندو به حیات خود ادامه می‌دهد تا وارد فصل بهار گردد. به‌عنوان مثال، کندو با جمعیت متوسط به ۴ تا ۸ کیلو عسل برای زمستان‌گذرانی نیاز دارد. عده‌ای از زنبورداران قسمتی از این نیاز را با عسل و مقدار یا نصف دیگر آن را با ترکیبی از عسل و پودرشکر برطرف می‌نمایند.

توجه داشته باشید که وقتی زنبوردار از مواد شیرین مصنوعی در تغذیه کلنی‌های زنبور استفاده می‌نمایند، در کیفیت عسل تولیدی تاثیری نخواهد داشت. زمانی از میزان خلوص و کیفیت آن کاسته می‌شود که زنبوردار از شکر و شربت در هنگام ذخیره عسل استفاده کند. زنبوردار برای اینکه تعادل دمایی در کندو رخ دهد و میزان مصرف عسل کاهش یابد، کارهایی مانند تنگ کردن دریچه پرواز، بستن راه تهویه، قرار دادن کندوها در کنار هم و پوشاندن آن ها با پلاستیک را انجام می‌دهد.

انتقال کندوهای زنبورعسل به مناطق معتدل شمال و یا نواحی گرم در جنوب ایران

ایران کشوری با چهار فصل می باشد که از این لحاظ بهترین جا برای پرورش زنبور و تولید عسل است. زمانی‌که در نواحی کوهستانی و شمال ایران هوا سرد و برفی است در نواحی جنوب هوا معتدل و بهاری می‌باشد. این تفاوت دمایی فضا را برای پرورش زنبورعسل ایجاد کرده است. هر سال حدود سه میلیون کندو از مناطق سرد و کوهستانی به مناطق گرم و معتدل در جنوب کشور انتقال می‌یابد. فصل کوچ و انتقال کلنی‌ها معمولا در ماه‌های آبان و آذر صورت می‌گیرد. بعد از شش ماه یعنی در ماه اردیبهشت که هوا دوباره در مناطق کوهستانی گرم و مطلوب شد، کلنی‌ها را به منطقه مبدا انتقال می‌دهند. در فصل بهار گل‌ها و درختان متعدد دارای انواع مختلفی از شهد و گرده برای زنبورهای عسل می‌باشند.

تغذیه زنبورعسل در فصل زمستان با شربت تاثیری در کیفیت عسل ندارد

یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌های زنبوردار کلنی زنبور عسل است. لذا حفاظت از آن برای او کاری واجب و حیاتی می‌باشد. از این رو اینکه بتوانند تغذیه زنبور عسل در فصل زمستان  را به خوبی انجام دهند تا در سال بعد دوباره از آن در راه تولید عسل استفاده نمایند، بسیار حائز اهمیت است.

سرانجام زنبور عسل به کمک عسل ذخیره شده در کندو زمستان را می‌تواند به سلامتی سپری کند. حتی با تشکیل خوشه زمستانی قادر است دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل نماید. نکته‌ی مهم دیگر در رابطه با تغذیه زنبورها با شربت یا شکر در دماهای پایین می‌باشد، دقت کنید که این نوع تغذیه هیچ‌گونه تاثیری در کیفیت عسل نخواهد داشت. زیرا از این مواد شیرین مانند شکر زنبورهای کارگر تغذیه می‌کنند و در تولید عسل بی تاثیر می‌باشند.

برای خرید عسل با کیفیت و مرغوب به سایت  انجیلو مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 5 = two