غذاهای محلی

لذت شکم گردی

شکم گردی چیست؟

جرج  برنارد شاو نویسنده ایرلندی در مورد غذا گفته است : لذت شکم گردی 

هیچ عشقی خالصانه تر از عشق به غذا وجود ندارد !

حتی اگه با این حرف موافق نباشید حتما از اهمیت غذا در زندگی امروزه ما با خبر هستید . غذا دیگه صرفا برای سیر شدن نیست و به یک سرگرمی ، تفریح و حتی یک هنر تبدیل شده است. به همین دلیل گردشگری غذایی به یکی از زیر مجموعه های مهم صنعت توریسم تبدیل شده است.

خوراک و غذاهای محلی می توانند نقش مهمی در جذب توریست داشته باشند. این نوع گردشگردی به آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه و کشوری مربوط است و برای گردشگرانی که به دنبال تجربه در فرهنگ و غذاهای آن هستند جذابیت دارد.

لذت شکم گردی

تعریف کلی از گردشگری غذایی یعنی جستجو غذاها و نوشیدنی های و لذت بردن از آن ها در مناطق دور یا نزدیک می باشد.
لذت شکم گردی

 

تاریخچه شکم گردی

گردشگری غذا صنعتی نوپاست که این واژه در سال 2001 از طرف اتحادیه بین المللی توریسم غذا معرفی شد.

هدف این نوع گردشگری آشنایی با غذاهای و فرهنگ غذایی مناطق بدون رده بندی یا دادن نظرهای تخصصی است و در واقع در این نوع گردشگری هر چه غذا ساده تر باشد جذابیت بیشتری دارد.

گردشگری غذایی در ایران

ایران به همراه دو کشور ایتالیا و چین سه مکتب آشپزی جهان هستند.

 

در ایران به دلیل تنوع فرهنگی و قومی فراوان تاکنون 2500 نوع غذا و 109 نوع نوشیدنی همراه با نان و شیرینی شناخته شده است. بسیاری از گردشگران سبک آشپزی ایرانی رو یکی از عجایب هفت گانه می دانند . قابلیت ایران در زمینه تنوع غذایی تحت تاثیر جغرافیای کشور و تنوع قومی و نژادی ایرانیان است. لذت شکم گردی

مثلا در کرمان به دلیل خشکی هوا از سبزی خشک استفاده میکنند و یا در هرمز غذایی بنام سراغ وجود دارد که در آن از خاک قرمز جزیره استفاده می کنند و مثلا شمال غذاهای متنوع خورشتی و برنجی وجود داره که متناسب با اقلیم و تنوع بومی منطقه اس و … ولی متاسفانه در ایران این نوع گردشگری بهش توجهی نمیشود و بیشتر رستوران ها و سفره خانه ها به تعداد محدودی از غذاها بسنده میکنند بطوریکه گردشگر خارجی بعد از چند روز اعتراض خودشو با جمله هر روز کباب بیان میکند.

با برگزاری جشنواره ها و فستیوال های غذا در محیط های مختلف روستایی و شهری ، برگزاری تورهای غذا برای آموزش پخت غذاهای محلی به توسعه این صنعت کمک کرد.

سفره ای رنگارنگ در روستای سیاه رودبار

چگونه از فود تور لذت ببریم؟

فود تور به این صورت است که لیدر تور گردشگران رو به بازار می برد و مواد اولیه برای تهیه غذای محلی رو  بهمراه گردشگر تهیه می کند و درهمین راستا گردشگر نیز با مردم کوچه و بازار و فرهنگ آنها آشنا می شود و درادامه لیدر بهمراه گردشگر به آشپرخانه می آید و در کنار هم غذای مورد نظر رو درست می کنند.

غذاهای خیابانی هم یکی از بخش های گردشگری غذایی است که به دلیل ارزان و در دسترس بودن طرفدارای زیادی دارد.

این غذاها معمولا در محله ها و خیابان های شلوغ  شهر فروخته می شوند.

فضاهای جالب اغذیه فروشی و طعم خوشمزه این غذاها یکی از بهترین تجربیات سفر خواهد بود. حتی اگه آدم شکمویی نباشید هم غذا و تجربه های غذاهای جدید در سفر یکی از مهم تری بخش های سفر شما خواهد بود.

سفر یعنی تجربه چیزهای جدید و آشنایی با فرهنگ های جدید و شاید هیچ چیز به اندازه تجربه غذای اصیل و سنتی یک کشور نتواند شما رو با فرهنگ اون کشور و منطقه نزدیک کند. لذت شکم گردی

 

کدام غذاهای ایرانی برای گردشگران خارجی جذابیت دارد؟

غذاهایی مثل آش ، آبگوشت ، غذاهای پلویی و غذاهای چرب و چیلی و هر جور غذاهایی که یک کدبانوی ایرانی در آشپرخانه خود می پزد برای گردشگران خارجی و حتی ایرانی جذاب و لذت بخش است . بهترین راه برای پاسخ دادن به این نیاز برگزار کردن فود تور است.

 

تا حالا تجربه شکم گردی داشته اید؟

از بهترین مکان ها برای شکم گردی سفر به روستاهاست. در روستاها می توان انواع غذاهای محلی را تجربه کرد که با مواد اولیه ساده و سالم تهیه می شوند.
از شما دعوت می کنیم در استان گلستان  یک شکم گردی دلچسب را تجربه کنید.

لذت شکم گردی در اقامتگاه سرخدار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ thirty = thirty eight