برنج گلستان

برنج دمسیاه گلستان

برنج دمسیاه

برنج غذای اصلی و محبوب ما ایرانی هاست. برنج در مهمانی های ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد و سفره های مهمانی بدون برنج انگار تکمیل نمی شوند. عادت به خوردن برنج به قدری در بین مردم ما زیاد است که خیلی ها می گویند اگر در وعده ناهار برنج نخورند انگار اصلا سیر نشده اند.
اما با وجود اینهمه علاقه و میل برای این غذای محبوب ایرانی، اگر از خیلی ها بپرسیم چقدر برنج را می شناسید و چقدر با فرایند کاشت و برداشت آن آشنا هستید شاید جواب واضحی نشنویم. به جز شالیکاران شمال که از بچگی با زمین برنج و نشای شالی بزرگ شده اند بقیه ما چقدر از برنج اطلاعات داریم؟ چقدر انواع برنج را می شناسیم؟ و اصلا می دانیم که برای این محصول ارزشمند ایرانی چه تلاشی صرف می شود تا کاشته و برداشته شده و به دست ما برسد؟
با تیم انجیلو در این مقاله همراه باشید تا با هم چرخی در شالیزارهای منطقه چهل چای گلستان بزنیم. به مینودشت و فارسیان برویم و ببینیم شالیکاران در منطقه زرین گل در علی آبادکتول چکار می کنند؟ و در این گشت و گذار با برنج دمسیاه گلستان آشنا شویم. امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله هرجا که اسم برنج دمسیاه گلستان را شنیدید موجی از صمیمت و رفاقت را در آن کلمه حس کنید طوریکه برای خریدن و استفاده از آن کمترین تردیدی به خود راه ندهید.

 

برنج دمسیاه

انواع برنج ایرانی که در منطقه گلستان کشت می شود

انواع و اقسام برنج در مناطق مختلف ایران کشت می شود. ما در این مقاله قصد داریم برنج هایی را که در منطقه گلستان کشت می شود معرفی کنیم. ولی برای ورود به این بحث، نیاز داریم ابتدا کمی از تاریخچه برنج و انواع برنج به اندازه پیشنیاز بدانیم . در منابعی که در دست است زمان ورود برنج به ایران به دوره ساسانیان و اشکانیان برمی گردد اما باز هم زمان دقیق ورود برنج به ایران و نحوه ورود آن نامشخص است.
میزان ۹۵ درصد از کل برنجکاری در جهان در کشورهای چین و هند و در منطقه آسیای جنوب شرقی انجام می شود. در کشور ما ایران عمده برنج در استانهای مازندران و گیلان کشت می شود. استان گلستان از نظر کاشت و برداشت برنج در ایران در رتبه سوم قرار دارد و بعد از استانهای شمالی استانهای فارس و خوزستان هم در رتبه های بعدی کشت برنج قرار دارند که البته درصد خیلی پایین تری از برنج مصرفی را نسبت به استانهای شمالی پوشش می دهند.
برنجهای ایرانی در انواع طارم دمسیاه، طارم سنگی، طارم صدری، طارم محلی و هاشمی هستند. نوع دیگری از برنج به نام برنجهای اصلاح شده در ایران کشت می شود که با نام های فجر، ندا، شیرودی و غیره شناخته می شوند. برنجهای اصلاح شده ترکیبی از برنج طارم با انواع دیگر برنج هستند که نسبت به برنجهای اصلی پرمحصول تر بوده و تناژ بیشتری را در زمان برداشت دربر می گیرند.
عمده برنجی که در منطقه گلستان کشت می شود از نوع برنج اصلاح شده فجر است. اما در مناطقی از گلستان، در سمت مینودشت و تنگه چهل چای و در روستای فارسیان ، برنج دمسیاه گلستان هم کشت می شود. برنج دمسیاه گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص این منطقه ، کیفیت بسیار مطلوبی دارد و نوع خاصی از برنج دمسیاه است که حتما به امتحان کردنش می ارزد.
زمینهای برنج در گلستان از شرقی ترین نقطه در حاشیه رودخانه اترک تا غربی ترین نقطه در بندرگز گسترده شده اند و تقریبا می توان گفت در تمام روستاهای گلستان فعالیت کشاورزی و برنجکاری جریان دارد و کاشت و برداشت برنج از قدیم به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدی برای ساکنین گلستان محسوب می شود.

برنج دمسیاه گلستان از کاشت تا برداشت

برنج دمسیاه گلستان اول در خزانه کشت می شود. خزانه به تکه زمین کوچکی گفته می شود که بذرهای برنج را در آن قرار می دهند تا به رشد اولیه مناسبی برسند. قبل از اینکه بذرها به مرحله خزانه برسند باید ابتدا آنها را آماده کرد. کشاورزان بعد از برداشت محصول برنج، هرساله مقداری بذر را بصورت شلتوک یا خوشه برای سال بعد نگهداری می کنند.
در استان گلستان در اواخر فروردین همیشه یک جنب و جوش برنجی در تمام خانه ها دیده می شود. آنها بذرها را می خیسانند. تعدادی از کشاورزان بذرها را در حیاط منازل خود پهن می کنند و روی آن پلاستیک می کشند تا به مرحله ای برسد که به خزانه بروند. بعد از اینکه بذرها ریشه زد، آنها را داخل یک کیسه ریخته و به زمین اصلی منتقل می کنند.
زمین های کشاورزی در استان گلستان معمولا تا اواسط خرداد زیر کشت گندم هستند. بعد از برداشت گندم، کشاورزان زمینها را آماده برای کاشت برنج می کنند. عملیات آماده سازی زمین به این صورت است که آنها محصول باقیمانده در زمین را می سوزانند و سپس با تراکتور خاک را در زمین زیرورو می کنند. و بعد عملیات تول کاری را انجام می دهند.تول کاری به آبگیری زمینهای کشاورزی اطلاق می شود. البته عملیات سوزاندن زمین از لحاظ محیط زیستی توصیه نمی شود و از آنجایی که ما در تیم انجیلو مقید به حفظ محیط زیست هستیم لازم دانستیم تا این نکته را ذکر کنیم.
سپس در زمین های کشاورزی مساحت کوچکی از زمین به خزانه اختصاص می یابد. کشاورزان گلستانی تمام بذرها را بدون فاصله در تکه زمین کوچکی به اسم خزانه قرار می دهند و حدود ۳۵ تا ۴۰ روز صبر می کنند تا این بذرها برسند. بعد مرحله نشا فرا می رسد.

برنج دمسیاه

 

نشا، صحنه آشنای شمال ایران

در واقع چیزی که اغلب ما از برنجکاری می دانیم همین مرحله نشا است. اکثر ما زمینهای شالی را دیده ایم که در آن زنان و مردان در ردیفهای منظم قرار گرفته اند و تا کمر در روی زمین خم شده اند. آن چیزی که از دور دیده ایم همان مرحله ای است که در آن کشاورزان بذرها را از خزانه برداشته اند و در دسته های چندتایی و با فاصله های منظم داخل زمین می کارند.
هرچند در سالهای اخیر ماشینهایی به وجود آمده اند که عملیات نشا را انجام می دهند اما در اکثر نقاط گلستان کشت برنج هنوز به روش دستی و سنتی انجام می شود. روش سنتی و دستی در مقایسه با روش مکانیزه عطر و طعم برنج را بیشتر و بهتر حفظ می کند و برنج دمسیاه گلستان این ویژگی را در خودش حفظ می کند.
معمولا عملیات انتقال به خزانه و نشاکاری برنج دمسیاه گلستان تا اواسط خرداد ادامه دارد. در بعضی از مناطق گلستان که هوا سردتر است این عملیات حتی تا تیرماه هم ادامه دارد. کشاورزان تا موقع برداشت برنج، چند مرحله عملیات وجین را انجام می دهند تا شالی ها دچار آفت نشوند.
کشاورزان گلستانی ماه شهریور پرکاری دارند. آنها از ابتدای شهریور آماده برای برداشت برنج هستند. برداشت برنج دمسیاه گلستان با کمباین انجام می شود. شالیهای برداشت شده به شالیکوبی می روند. در این مرحله با کمک دستگاهی به نام فر به شالی ها به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت گرما می دهند تا خوب خشک شوند. پوسته برنج یا شلتوک با کمک دستگاه جداکننده از دانه جدا می شود سپس دانه ها را الک یا غربال می کنند تا دانه های یکدست و سالم از دانه های شکسته ( نیم دانه) جدا شود.

چرا برنج دمسیاه گلستان را بخریم؟

استان گلستان از نظر آب و هوایی و میزان رطوبت وضعیت متفاوتی نسبت به دو استان شمالی دیگر دارد. این استان از نظر جغرافیایی بین دو استان کاملا خشک و کاملا مرطوب قرار گرفته و از این جهت نه به اندازه خراسان خشک است و نه به اندازه مازندران مرطوب. این نوع آب و هوا روی برنجی که در این منطقه کشت می شود تاثیرگزار است و کیفیت متفاوتی از برنج را ایجاد می کند که قابل توجه است .
برنج دمسیاه گلستان بعد از پخت قد می کشدو عطر و طعم خیلی خوبی دارد. طول دانه این برنج در حالت خام حدود ۷ میلیمتر است که بعد از پخت به ۱۲/۵ میلیمتر هم می رسد. . برنج دمسیاه گلستان یک گزینه مناسب برای مهمانی های شماست و یک سفره ایرانی دلنشین را برای یک دورهمی با عزیزانتان به همراه می آورد.

ما در انجیلو در انتخاب و تهیه برنج دمسیاه گلستان دقت خاصی به خرج می دهیم. ما ابتدا با کشاورزانی که از نوع و کیفیت و روش کار آنها مطمئن هستیم وارد قرارداد می شویم. ما کشاورزان و برنجکاران را با دقت و وسواس زیاد پیدا کرده ایم. برای انتخاب بهترین برنج دمسیاه گلستان، چندین نوع برنج را به منزل آورده و در پخت و از نزدیک امتحان کرده ایم تا کاملا مطمئن شویم که چیزی که به مشتری ارائه می دهیم یک برنج خوش پخت و خوش عطر است. برنجی که در سایت انجیلو موجود است به اصطلاح بوجاری شده است و بخاطر اینکه دوبار الک می شود تمام دانه های ریز آن جدا شده و یک برنج یکدست با دانه های هم اندازه است که کاملا برای مجالس و میهمانی های شما مناسب است.
برای خرید و سفارش برنج دمسیاه گلستان ابتدا داستان کشاورزان ما را در سایت و اینستاگرام ما بخوانید و بعد برای ثبت سفارش به فروشگاه بروید.

 

 

2 نظر در “برنج دمسیاه گلستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

three + seven =