برنج گلستان

برنجم را چطور بپزم؟ کته یا آبکش ؟

برنج غذای اصلی و پرطرفدار ما ایرانیان است. اما همین برنج در جاهای مختلف کشور به شکل های متفاوتی پخته می شود. برای پاسخ به سوال کته یا آبکش ؟ بهتر است کمی در فرهنگ های ایرانی دور بزنیم. در شمال کشور برنج را بیشتر به شکل کته ای می پزند. حتی در استانهای شمالی هم بین میزان کته کردن برنج تفاوت وجود دارد. مردم گیلان برنج را نرم تر و به اصطلاح کته تر از مردم مازندران یا گلستان می خورند. بعضی از شمالی ها حتی برای مهمانی هایشان هم برنج کته ای و بدون زرشک و زعفران و تزیینات خاص می پزند. و در بعضی از نقاط ایران به قدری برنج آبکشی شده مورد توجه است که هیچ مهمانی ای با یک یک برنج کته ای سرو نمی شود و طبق فرهنگ آن مناطق اصلا قابل قبول نیست. در خیلی از نقاط کشور رسم است که برنج مهمانی حتما باید قد بکشد و به اصطلاح دانه دانه شود. یعنی دانه های برنج به هم نچسبد. بعد هم این پلو یا چلوی مجلسی را حتما با زعفران و زرشک یا پودرهای پسته و بادام تزیین و زیبا کنند.
پس نوع مصرف برنج در ایران یک نوع پیشینه فرهنگی دارد و کمی به رسم و رسومات قدیمی برمی گردد. اما این ماییم که باید بدانیم تا چه حد پیرو رسم ها و آیین ها باشیم و تا کجا با علم و اطلاعات جدید روشهای جدید و متفاوتی را وارد زندگی خود و خانواده مان کنیم.
برای جواب دادن به این سوال کته یا آبکش ما بهتر دانستیم که اول نحوه پخت برنج کته و آبکشی را با جزییات توضیح دهیم. به قدری برنج پختن بدیهی و ساده به نظر می آید که معمولا کمتر پیش می آید که یک برنامه یا دستور آشپزی به آن اختصاص پیدا کند. ما سعی می کنیم مراحل پخت برنج کته و آبکشی را با جزییاتی که شاید به نظر ساده و پیش پا افتاده بیایند برای شما بگوییم.

برنج کته را چطور بپزم؟

برای پخت برنج کته باید اول به تعداد افرادی که می خواهید برای آنها غذا بپزید برنج درنظر بگیرید. برای هر نفر یک پیمانه با لیوان های مخصوص پیمانه در قابلمه بریزید. دقت کنید که قابلمه ای که انتخاب می کنید برای حجم برنج شما مناسب باشد. چون اگر قابلمه کوچک باشد برنج جا برای دم کشیدن ندارد و شفته می شود. بعد برنج را شسته و روی آن آب بریزید. برای اندازه گیری میزان آب انگشت سبابه خود را به طور عمودی به سطح برنج بچسبانید و دقت کنید که در این حالت آبی که روی برنج را گرفته باید اندازه یک بند انگشت شما باشد. بعد مقداری نمک و دو قاشق روغن به آب اضافه کنید و روی شعله متوسط رو به بالا بگذارید. دقت کنید که شعله از همان ابتدا نباید کم باشد چون برنج شفته می شود. وقتی آب برنج جوشید و کمتر شد چند دانه برنج را با انگشت می شکنیم اگر هنوز سفت بود مقداری آب می ریزیم تا باز هم نرم تر شود درغیراینصورت در قابمه را می گذاریم و شعله را کم می کنیم تا دم بکشد.

 

برنج آبکشی را چطور بپزم؟

برای پخت برنج آبکشی هم مثل برنج کته اول با لیوان پیمانه به تعداد نفرات برنج را می شوییم. بعد روی آن به اندازه یک بند انگشت آب ریخته و به آن نمک اضافه می کنیم. نمک را به این دلیل به برنج اضافه می کنیم تا دانه های برنج در هنگام پخت نشکند و از هم باز نشود. نکته مهم میزان نمک است. خیلی از افراد در ابتدا نمک زیادی به برنج می زنند و بعد در هنگام آبکشی انقدر آب می ریزند تا کاملا نمک شسته شود که این کار اشتباه است. بهتر است در ابتدا نمک کمی به برنج بزنیم و بعد هم فقط با یک استکان آب، برنج را آبکشی کنیم تا خواص برنج حفظ شود. برنج را می گذاریم تا چند ساعت در آب و نمک بماند.
بعد یک قابلمه را تا نصف آن پر از آب کرده و با کمی نمک و روغن روی حرارت می گذاریم. وقتی آب جوش آمد برنج را در آن ریخته و صبر می کنیم تا به مرحله جوش برسد و برنج کمی نرم شود. اگر برنج به مرحله ای رسید که با دست به راحتی نصف می شد ولی وسط آن هنوز کمی خام است بهترین زمان برای آبکشی کردن است. آن را در صافی می ریزیم و فقط با یک لیوان آب آن را می شوییم. ریختن آب زیاد باعث می شود که تمام ویتامینها و املاح مفید در برنج همراه با آب خارج شود. بعد کف قابلمه را با هر ته دیگی که دوست داریم می پوشانیم و برنج را روی آن ریخته و می گذاریم تا دم بکشد.

حالا برنجم را چطوری بپزم؟ کته یا آبکش ؟

برای جواب دادن به این سوال بهتر است دوباره پاراگراف اول را بخوانید. شما همیشه از بچگی برنج را چطور خورده اید؟ آیا کته یا آبکش بودن برنج شما به دلیل نوع فرهنگ و محل زندگی شما بوده یا دلیل دیگری داشته است؟ بهتر است اول به جواب این سوال که چرا تابه حال برنجم را کته یا آبکش می کردم پاسخ دهید.
اگر پاسخ شما این است که برنج آبکش به دلیل شسته شدن کمتر نشاسته دارد و کمتر باعث چاقی می شود باید بدانید که اصلا اینطور نیست. برنج در هنگام شسته شدن نشاسته خود را از دست نمی دهد بلکه تنها ویتامین ها و مواد مفیدش را از دست می دهد. پس اگر به خاطر چاق نشدن کته نمی خورید بهتر است بگوییم که برنج آبکش شده با کته هر دو به یک اندازه نشاسته دارند و برای همین هیچ فرقی از نظر میزان چاق کنندگی ندارند.
پس تا اینجا معلوم شد که برنج آبکش نه تنها نشاسته کمتری ندارد، بلکه ویتامین B و مواد معدنی مفید خود را از هم از دست می دهد. برنج کته ای ویتامین های خود را بهتر حفظ می کند.
برنج کته ای برای افراد دیابتی مفیدتر است. زیرا برنج آبکشی به دلیل آنکه مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد میزان تبدیل کربوهیدرات به قند در آن افزایش پیدا می کند. همچنین برای افرادی که رژیم های غذایی دارند خوردن برنج کته بیشتر توصیه می شود. برنج کته ای به خاطر خواصی که دارد در درمان بیماری هایی مثل اسهال خونی هم کاربرد دارد.
شاید بگویید ما از بچگی برنج را به شکل دانه دانه خورده ایم و با برنج کته اصلا احساس سیری نداریم. برای این موضوع هم بهتر است بدانید که برنج کته خواص خیلی بیشتری از برنج آبکش شده دارد و بهتر است که کته را جایگزین برنج آبکش کنید و سعی کنید در مقابل نکات سلامتی و تغذیه بدون مقاومت عمل کنید تا به عادت غذایی خوبی برسید. الزاما هر چیزی که از کودکی انجام داده ایم درست نیست و ما می توانیم با افزایش اطلاعات و آگاهی سبک زندگی سالم تری داشته باشیم. پس بهتر است حداقل در وعده های غذایی که برای خودمان و نه برای مهمان تهیه می کنیم برنج را به صورت کته بپزیم و از طرفی با ورزش و تحرک سلامتی را به زندگی خود بیاوریم.

برای خرید برنج باکیفیت انجیلو به فروشگاه ما بروید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− two = two