عسل طبیعی

انواع طبع عسل

طبع عسل

طبع عسل چیست ؟

قبل از آنکه درباره انواع طبع عسل بگوییم ، به معرفی عسل می پردازیم. عسل کلمه‌ای عربی است که در فارسی به آن انگبین گفته می‌شود. انگبین همان ماده شیرینی است که از شهد گل‌ها نشات می‌گیرد. زنبورعسل شهد گل‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند و آنها را در حجره‌های مومی شش‌ضلعی خالی می‌کند. سپس در طول شبانه‌روز شهد خام را به ماده‌ی شیرین تبدیل می‌کند. در طی مرحله‌ی تبدیل کارهایی همچون کاهش میزان رطوبت، اضافه کردن آنزیم و ریزمغذی‌ها، تبدیل قندهای پیچیده به ساده نیز صورت می‌گیرد.

عسل دارای چه طبعی است؟ 

برخی بر این باورند که تمامی عسل‌ها طبع گرم و یکسانی دارند. از این‌رو افرادی‌که طبع گرم مانند صفراوی و دموی دارند از خوردن این فرآورده طبیعی خودداری می‌کنند، چون احساس می‌کنند مصرف آن منجر به افزایش گرمای بدن‌شان می‌گردد و یا اینکه جوش می‌زنند. توجه کنید که انواع طبع عسل مانند رنگ، عطر و خواص درمانی می‌تواند متفاوت باشد، زیرا زنبور عسل از شهد گل‌ها و درختان متفاوتی تغذیه می‌کند.

 

عسل نمدار

 

لذا طبع آن بسته به نوع شهد می‌تواند سرد، گرم یا معتدل باشد. در عسل‌های تک گیاه اصولا شهد یک گیاه خاص تاثیر دارد و اظهارنظر در مورد طبع آنها راحت است. میزان گرم یا سرد بودن این ماده‌ی شیرین درجه‌بندی دارد، مثلا عسل آویشن نسبت به کنار طبع گرم‌تری دارد، طبع عسل گشنیز نسبت به یونجه سردتر است.

 

نحوه تشخیص انواع طبع عسل مورد نیاز

براساس طبع و مزاج خود می‌توانید تشخیص دهید که خوردن عسل با چه نوع طبعی برای بدن شما مناسب است. توجه داشته باشید که افراد دارای طبع گرم یعنی دموی و صفراوی باید حتما عسل‌های طبع سرد مانند کنار و گشنیز مصرف نمایند. همچنین افراد با طبع سرد یا همان سوداوی و بلغمی باید نوع طبع گرم مانند آویشن، یونجه و برازمبل را در رژیم غذایی خود قرار دهند. لذا تشخیص مزاج و طبع و مصرف مواد غذایی مناسب ما را در برابر بیماری‌ها، تنش‌های روحی و جسمی حفاظت می‌کنند. جهت اطمینان از طبع بدن خود بهتر است با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید. با مراجعه به سایت انجیلو بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات طبیعی زنبورعسل را تهیه نمایید.

 

مقاله پیشنهادی : عسل نمدار گلستان

 

طبقه‌بندی انواع طبع عسل

عسل دارای طبع گرم و سرد می‌باشد.

عسل‌های با طبع گرم: مناسب افراد بلغمی و سوداوی

سیاه‌دانه، آویشن، برازمبل، یونجه، رازیانه، اسطوخودوس، شبدر، آفتابگردان، مریم گلی، نمدار، لعل کوهستان، اکالیپتوس، بادام، بهارنارنج، جاشیر، شوید، پنج انگشت، پنبه، پیچک، زنیان، جعفری، پونه کوهی، کاکوتی، مریم نخودی، زعفران، کنجد و ترنجبین

 

عسل‌های با طبع معتدل: مناسب برای همه افراد

گون، چند گیاه دشت، چهل‌گیاه کوهستان

 

عسل‌های با طبع سرد (مناسب برای صفراوی‌ها و دموی‌ها)

اقاقیا، زرشک، عناب، کنار، گشنیز، سماق، خارشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

seventy one + = seventy five