عسل طبیعی

آیا عسل را می توان حرارت داد؟

حرارت دادن عسل

یکی از سوالات پرتکرار در زمینه عسل مربوط به حرارت دادن عسل می باشد. این سوالات شامل، موارد زیر است: آیا عسل را می‌توانیم با شیر داغ یا هر مایع گرم دیگری مخلوط کنیم؟ آیا عسل جامد در اثر تبدیل به حالت مایع، خواص خود را از دست می‌دهد؟

اصول و راهکارهای لازم در حرارت دادن عسل

اصل اول

عسل به‌خاطر داشتن آنزیم‌های مختلف ماده‌ای زنده محسوب می‌شود. برای همین لازم است بدانیم که حرارت دادن عسل چه تغییراتی در این آنزیم ها ایجاد می کند. این فرآورده طبیعی به‌دلیل حضور این آنزیم‌ها به شرایط خاصی برای نگهداری نیاز دارد. تغییرات دمایی یعنی دماهای پایین و بالا، مناسب برای نگهداری این ماده شیرین نیستند. از این‌رو بهترین دما برای نگهداری آن همان دمای اتاق می‌باشد.
لذا بازه دمایی ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد مطلوب‌ترین دما برای نگهداری است. حرارت دادن عسل در دماهای بیشتر مناسب نمی‌باشد. اگر این فرآورده غذایی شیرین به مدت چند ساعت در دمای بالای ۴۵ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، به‌دلیل از بین رفتن مواد موثره و مفید موجود در آن مانند ویتامین، آنزیم و ترکیبات پلی‌فنولی از کیفیت آن کاسته می‌شود. بنابراین این محصول نسبت به دمای بیشتر از ۴۵ درجه حساس است و با حرارت دادن خواص خود را از دست می‌دهد.

اصل دوم

حل کردن عسل در نوشیدنی‌های داغ مانند شیر و چای منجر به سمیت آن نمی‌گردد. با اینکه حرارت دادن عسل در دمای بیشتر از ۴۵ درجه توصیه نمی‌شود، لذا نباید در این مورد افراط کرد. بهتر است این فرآورده طبیعی را در نوشیدنی‌های ولرم با دمای ۴۵ درجه حل کنید تا کیفیت و خواص آن از بین نرود و حفظ شوند.

حرارت دادن عسل باعث کاهش کیفیت آن می‌گردد.

اصل سوم

شکرک‌زدن یا به عبارتی رُس‌بستن یک فرایند طبیعی در این محصول می‌باشد. مدت زمان بلوری شدن این فرآورده‌ی شیرین بسته به نوع آن می‌تواند از چند روز تا چندین سال متغیر باشد. به‌عنوان مثال، اگر آن را در یک محیط خنک و سرد مانند یخچال قرار دهید، در مدت اندکی به حالت جامد تبدیل می‌شود و در واقع شکرک می‌زند. اگر می‌خواهید آن را به خاطر خواص دارویی و درمانی مصرف کنید، بهتر است در صورت رس‌بستن آن را به همان حالت جامد میل نمایید و از حرارت دادن خودداری کنید.

برای تهیه محصولات زنبورعسل با بهترین کیفیت به سایت فروشگاه انجیلو مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

31 − twenty five =