عسل طبیعی

آشنایی با فواید عسل حاصل از شکر تیغال

شکر تیغال

شکرتیغال(Echinops) گیاهی چندساله، علفی و خاردار که در ایراندارای ۵۴ گونه‌ی مختلف است. از دیگر نام‌های آن می‌توان به قنقال، شکرتیار، خارشکر و تیغ‌قندک اشاره کرد. فواید عسل حاصل از شکر تیغال دارای خاصیت‌های درمانی متعددی می‌باشد.

ویژگی‌های ظاهری گیاه شکرتیغال

گل‌های کروی شکل شکرتیغال در قسمت انتهایی ساقه به‌صورت مجتمع قرار گرفته‌اند. برگ‌های سبزرنگ این گیاه علفی نامنظم، دراز، دندانه‌دار که روی هر دندانه حاوی خار است، می‌باشد. گل‌های خارشکر حاوی شهد و گرده فراوانی می‌باشند که یکی از گیاهان پرطرفدار در بین حشرات به‌ویژه زنبورعسل‌ها است. گلدهی این گیاه در مناطق گرم کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، و در نواحی کوهستانی تا مرداد صورت می‌گیرد.

خارشکردر مناطقی از ایران نظیر تبریز، تهران، البرز،دماوند، شیراز، کرمان و زنجان رشد می‌کند. همچنین در کشورهایی چون اروپا، آسیا و آفریقا قابل مشاهده است. برگ‌ها و ساقه‌های خارشکر مناسب برای حشره‌ای به‌نام خزوکک است، این حشره پیله‌ای سفیدرنگ به‌اندازه فندق برای نگهداری تخم و نوزاد خود بر روی آنها می‌تند. این حشره از ترشحات قندی که ترهالوز نام دارد و گیاه خارشکرتولید می‌کند در ساخت پیله استفاده می‌نماید. به عسل شکر تیغال، قنقال گفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی : عسل نمدار گلستان

خاصیت دارویی شکرتیغال

این گیاه خاصیت دارویی دارد و در درمان سرفه و تنگی‌نفس، آسم، رفع خشکی گلو، ایجاد تعادل در خواب کودک کاربرد دارد. از دیگر خصوصیات بارز این گیاه می‌توان به درمان افسردگی، تب‌بری، یبوست، چاقی، بهبود دستگاه گوارش و تقویت حافظه اشاره نمود. در طب سنتی شکر تیغال به عنوان طعم‌دهنده کاربرد دارد.

زنبورداران  به عسلی که از خارشکرتولید می‌شود، قنقال می‌گویند که یکی از بهترین و خوش طعم‌ترین عسل‌ها محسوب می‌شود.

برای تهیه عسل طبیعی به سایت  انجیلو مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

seventy two − = 71