عسل طبیعی

عسل طبیعی خام چیست؟

با اینکه عسل و عسل طبیعی کلماتی آشنا برای همه ماست، اما به احتمال زیاد اصطلاح عسل خام را نشنیده اید. همین امروز به فروشگاه انجیلو در بخش عسل بروید و لیبل هایی که روی بسته بندی های عسل های ماست را با دقت نگاه کنید و بخوانید. در روی لیبل های انجیلو نوشته ایم: عسل طبیعی خام.
شاید بعد از دیدن این نوشته این سوال برایتان پیش آمده باشد که عسل خام چیست؟ یا اصلا عسل طبیعی خام چیست؟ همیشه برای اشاره به کیفیت عسل شنیده ایم که می گویند این عسل، طبیعی است ولی احتمالا کمتر شنیده باشید که بگویند این عسل، یک عسل طبیعی خام است. اصلا طبیعی بودن عسل چه تفاوتی با خام بودن عسل دارد و مگر هردوتای اینها یک ویژگی نیستند؟

عسل طبیعی چیست؟

برای اینکه به جواب سوالات بالا برسیم بهتر است که اول هر ویژگی را به دقت و جدا بررسی کنیم. اول به طبیعی بودن عسل می پردازیم و سعی می کنیم دقیقا بگوییم که یک عسل طبیعی چه ویژگیهایی دارد. در مرحله بعد خام بودن را بررسی می کنیم.
برای اینکه بدانیم عسل طبیعی چیست باید از کندو شروع کنیم. می دانیم که عسل یک خوراکی مفید و خوشمزه است که حاصل تغذیه زنبور از شهد گلهای مختلف است. زنبور شهد گلها را می مکد و به کندو می برد و بعد از فرایندهای شیمیایی که به طور طبیعی روی آن انجام می دهد، عسل را تولید می کند.
از طرفی بعضی از زنبورداران برای اینکه بتوانند در مدت زمان کمتر، عسل بیشتری به دست آورند یک محلول آب و شکر تهیه می کنند و جلوی کندوی زنبور قرار می دهند. اگر زنبورها از محلول آب و شکر تغذیه کنند به عسلی که به دست می آید عسل تغذیه ای گفته می شود. پس طبیعی بودن عسل بستگی مستقمی به خوراکی که زنبور از آن تغذیه می کند دارد. عسل طبیعی عسلی است که زنبورهای تولیدکننده آن تنها و تنها از شهد گلهای موجود در طبیعت تغذیه کرده باشند و هیچ نوع ماده خوراکی غیرطبیعی به آنها خورانده نشده باشد.

عسل خام چیست؟

عسل خام به عسلی گفته می شود که زنبوردار آن را مستقیما از کندو و بدون هیچ تغییری به دست مشتری برساند. برای اینکه دقیقا بداینم که عسل خام چیست بهتر است به مراحل برداشت عسل از کندو کمی اشاره کنیم. زنبورها بعد از اینکه شهد گلها را جمع آوری کردند شهدها را در فضای شش ضلعی کندو خالی می کنند و بعد از فرایندهایی که روی این عسل انجام می دهند توسط موم روی آن را می پوشانند و به اصطلاح آن را می بندند. وقتی روی تمام این خانه های شش ضلعی بسته شد زنبوردار می فهمد که موقع برداشت عسل فرا رسیده است. در این مرحله زنبوردار قابهای عسل را بیرون می آورد و توسط دستگاه استراکتور عسل را از آن جدا می کند.
عسلی که از چرخیدن دستگاه استراکتور به دست می آید یک عسل خام است که هیچ عملیاتی روی آن انجام نشده است. این عسل تصفیه نشده است و حتی ممکن است حاوی پا یا بال زنبور باشد. زنبوردار می تواند این عسل را به همین شکل به فروش برساند. البته می توان عسل را فقط از یک صافی رد کرد تا ذرات ریز آن جدا شود ولی درهرحال عسل خام، کمی کدر و مات است.
اما اکثر مشتری ها به دلیل ناآگاهی و بی اطلاعی عسل شفاف و روشن را بیشتر می پسندند. برای همین گاهی زنبورداران عسل را حرارت می دهند یا به اصطلاح آن را پاستوریزه می کنند. با حرارت دادن عسل، هرچند که عسل زیباتر و شفاف تر می شود اما عامل شفابخش عسل به نام دیاستاز از بین می رود. عسل حرارت دیده دیگر خاصیت دارویی و درمانی ندارد و بیشتر یک عسل زیبا و تجملاتی محسوب می شود و دیگر زنده نیست.
از طرفی عسلی که حرارت ببیند دیگر رس نمی بندد. خیلی وقت ها مشتریان باز هم به دلیل ناآگاهی به دنبال عسلی هستند که رس نکند و تا مدتهای طولانی رقیق بماند. بهتر است بدانید که رس بستن عسل هم از عواملی است که نشان دهنده خلوص و سلامت عسل است و عسل خام هرچند کدر و مات است و بعد از مدتی رس می بندد اما یک عسل زنده و جاندار است و خواص دارویی خود را حفظ کرده است.

عسل طبیعی خام بخریم

تولید عسل طبیعی واقعی زمان بر و طولانی است و به همین دلیل زنبورداری که با تعهد کار می کند و یک عسل طبیعی خالص تهیه می کند ممکن است قیمت بیشتری روی عسل خود بگذارد.
در مطلب بالا اشاره کردیم که خیلی از درخواست های مردم برای خرید عسلی که شفاف باشد و رس نکند، به دلیل بی اطلاعی و ناآگاهی آنهاست.
از طرفی عسل هایی که معمولا در فروشگاهها به فروش می رسند عسل های حرارت دیده یا پاستوریزه و بازارپسند هستند. به هیچ وجه از روی ظاهر و شکل عسل نمی توانید از طبیعی بودن یا خام بودن آن مطمئن شوید و تنها راه اطمینان از خلوص عسل، این است که عسل در آزمایشگاه بررسی شده باشد و آیتم های کیفیت در آن اندازه گیری شده باشند. پس بهتر است عسل را از جایی تهیه کنید که به زنبورداران مطمئن و متعهد دسترسی دارد و با این وجود باز هم عسل را با برگه آزمایش و با شناسنامه به شما تحویل می دهد.
ما در تیم انجیلو سعی می کنیم با دادن اطلاعات درست و واقعی کاری کنیم تا محصولات طبیعی تر و خالص تری به دست مردم برسد و در مجموع سلامت عمومی در جامعه بالا برود. ما با جامعه روستایی و زنبورداران متعهد ارتباط برقرار می کنیم و در تلاشیم تا یک عسل طبیعی خام واقعی را به دست شما عزیزان برسانیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fifty two − forty four =