عسل طبیعی

تاثیر عسل طبیعی در درمان زخم

درمان زخم با عسل

 

در طول سالیان درمان زخم با عسل مرسوم بوده است و استفاده از عسل بیشتر به‌خاطر داشتن خاصیت درمانی در بین مردم رایج شده‌است. مهم‌ترین کاربرد این ماده غذایی شامل بهبود و درمان زخم و سوختگی بوده‌ است. در اکثر کشورها از جمله مصر، چین و ایران قدمت استفاده از این فرآورده غذایی در تسکین زخم به ۵۰۰۰ سال قبل می‌رسد، که در حال حاضر همچنان به‌ عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های درمانی در بهبود زخم‌های عفونی شناخته می‌شود.

درمان بافت‌های آسیب‌دیده با عسل

در چندین سال اخیر از محصولات طبیعی مانند عسل به‌خاطر خاصیت آنتی‌بیوتیکی بالا، در تولید پماد و پانسمان‌های استریل به‌طور چشمگیری استفاده می‌شود. جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی در ناحیه آسیب‌دیده و ترمیم جای آنها امری پیچیده است. از آنجایی‌که این فرآورده طبیعی خاصیت ضد باکتریایی به‌ویژه پراکسید هیدروژن H2o2 و دیگر ترکیبات آنتی‌بیوتیکی دارد، ابتدا مانع رشد و تکثیر باکتری‌ها بر روی زخم می‌گردد.
سپس با ایجاد لایه‌های محافظ و کنترل درصد رطوبت از ورود باکتری‌ها به لایه‌های درونی بافت پوست پیشگیری می‌نماید. قندهای موجود در عسل با تامین انرژی برای سلول‌ها، در ترمیم بافت آسیب‌دیده کمک می‌کنند. همچنین در کاهش درد و التهاب سلولی تاثیر به‌سزایی دارند.
لذا این قندهای ساده و زودهضم منجر به بهبود بهتر و سریع‌تر زخم و سوختگی می‌شوند و در تشکیل پوست جدید موثر هستند. در بیشتر پمادها و ژل‌های درمان‌کننده زخم از عسل به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، استفاده شده‌است. آنزیم گلوکز اکسیداز موجود در این ماده شیرین توسط زنبورعسل تولید می‌شود.
در صورت تماس این ماده شیرین با رطوبت بدن، این آنزیم به همراه پراکسید هیدروژن ضدعفونی‌کننده به تدریج آزاد می‌شود. این فرایند به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بدون آسیب رساندن به بافت بدن، باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌‌گردد. برای اینکه رشد سلولی رخ دهد و زخم دچار خشکی نشود، مصرف مایعات و مواد مقوی برای بهبود ناحیه آسیب‌دیده مفید هستند.

خاصیت ضد باکتریایی از ویژگی‌های مهم برای درمان زخم با عسل است

در حالت کلی عسل در موارد مختلفی مانند جلوگیری از رشد باکتری‌ها در قسمت آسیب‌دیده بدن، تنظیم رطوبت، از بین بردن درد و التهاب، ترمیم بافت حاوی زخم، تولید و تکثیر سلول‌های جدید نقش حیاتی دارد. دقت کنید که استفاده از این فرآورده غذایی در سوختگی‌های درجه‌یک و به‌صورت تکمیلی در سوختگی درجه‌دو تحت نظر پزشک متخصص توصیه می‌شود. اما در سوختگی‌های حاد حتما سریع به مراکز درمانی و پزشک متخصص مراجعه نمایید و به دنبال درمان‌های خانگی نباشید.

درمان زخم با عسل چگونه انجام می شود؟

در این قسمت دو روش برای درمان زخم‌ها به کمک عسل ارائه می‌شود:

روش اول

ابتدا قسمتی از بدن را که زخم شده به‌خوبی تمیز کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون مخلوط نمایید. سپس ترکیب حاصل را به عنوان پماد روی محل آسیب‌دیده آغشته کنید. در آخر روی زخم را با یک دستمال تمیز و یا گاز استریل بپوشانید. هر دو روز یکبار بهتر است پانسمان را تعویض کنید. در انتخاب این فرآورده غذایی حتما توجه کنید که نوع خالص و طبیعی باشد چون عسل‌های مصنوعی و تقلبی تاثیر چندانی در بهبود زخم نخواهند داشت.
عسل‌های ناب علاوه بر اینکه از گسترش عفونت و زخم جلوگیری می‌نماید، با تشکیل پوست جدید در قسمت آسیب دیده باعث ناپدید شدن جای زخم به‌طور کامل می‌گردد. عسل‌هایی که منشا گیاهی دارند همه آنها به طور یکسان در بهبود و زخم و سوختگی موثر نیستند و برخی از آنها از خاصیت درمانی بالایی برخوردار هستند و بهتر جای سوختگی ها را از بین می برند.
اگر به دنبال عسل طبیعی و مرغوب برای درمان زخم‌ها و سوختگی هستید به سایت فروشگاه انجیلو مراجعه نمایید.

استفاده از عسل در درمان زخم های درجه یک به عنوان یک روش خانگی

روش دوم

ترکیب این فرآورده غذایی و آرد به‌مقدار مساوی و یا مخلوط آن و ژل رویال تاثیر به‌سزایی در درمان زخم‌ها دارند.
لذا زخم‌های ناشی از جراحت، سوختگی‌های درجه یک و دو، زخم دیابتی و خراشیدگی های سطحی به‌طور کامل در اثر درمان با عسل بهبود خواهند یافت. همچنین در دفعه اول بهتر است خوددرمانی نکنید. با توجه به شدت و میزان زخم با یک پزشک متخصص مشورت کنید و در کنار آن از این فرآورده غذایی هم بهره ببرید.

برای خرید عسل طبیعی به سایت انجیلو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

34 + = thirty six